Steve Jobs är en mästare på att hålla tal och presenationer, vilket alla som sett hans effekt på publiken på någon av de många framträdanden har gjort för Apple de senaste åren förmodligen håller med om. Cyniska kommentatorer brukar ofta skämta om att Jobs skulle kunna presentera det sämsta skräp som datorindustrin skådat och publiken skulle jubla och ge en stående ovation.

Vad är det då som gör Jobs så himla bra på att tala inför publik? Hur kommer det sig att det myntats ett eget begrepp (”reality distortion field”) för att beskriva hur publiken till synes älskar allt han gör på scen men senare, när de lugnat ner sig och tänkt efter, kanske ändå har en del negativt att säga?

I sin nya bok, The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience, går Carmine Gallo igenom den repertoar av knep och metoder som Jobs använder för att uppnå detta närmast transaktiga tillstånd hos publiken.

En av de många detaljerna Gallo påpekar är Jobs minimalism. Ett enda ord räcker ibland för att fånga det väsentliga i det han vill förmedla, och istället för långa detaljerade beskrivningar börjar han med det viktigaste. Ett exempel är Macbook Air som introducerades med orden “Macbook Air, världens tunnaste bärbara”.

Itbusiness.ca har intervjuat Gallo och lagt in flera Youtubeklipp för att illustrera de olika punkterna.