Program:

  • JVC Everlo GZ-X900
  • Sanyo XACTI VPC HD2000
  • Sony HDR CX105E
  • Panasonic HDC-SD200
  • Canon Legria HF20

Det sägs att man kan se film överallt numera. Och visst är det kanske så. Men filmupplevelsen blir väl inte riktigt den samma på en iPod som på maffiga bioduken.

Dagens videokameror förväntas kunna leverera till både Korpen och Serie A. Från små komprimerade YouTube-filmer till högsta HD-kvalitet. Vi vill ha vår fyrtioåttatummare på väggen hemma och samtidigt kunna sitta på bussen och kolla filmklipp på iPhonen.

Vi har valt ut fem kameror efter kriterierna att de inte får kosta mer än tolv tusen kronor och de ska spela in på minneskort. Vad klarar då kamerorna i årets test? En hel del visar det sig och det blir jämnt om skytteligatiteln i år. Alla kameror lyckas i år leverera genomgående bra bilder som duger gott åt både webben och platt-tv:n. Dessutom är nya funktioner som ansiktsigenkänning och slowmotion välkomna nyheter som lyfter kamerorna ytterligare ett snäpp. En negativ trend verkar dock vara att man fasar ut möjligheterna till att använda extern mikrofon, hörlurar och tillbehörsskon, vilket är riktigt trist. Mer glädjande då att formatet AVCHD nu har blivit riktigt etablerat och fungerar smärtfritt med exempelvis iMovie.


JVC Everio GZ-X900




JVC kommer med den intressantaste kameran i år. Företaget har alltid varit innovativt och legat i framkant av utvecklingen av kameror. De var först ut med en VHS-kamera och för några år sedan var det dags för den första hårddiskkameran. I år släpper de en slimmad variant som inte är mycket större än en ordinär kompaktkamera. Med sin raka design och avsaknaden av en handrem gör att den lätt går ner i en ficka. Mattsvart, elegant och med ett batteri som är gömt på undersidan skäms den inte för sig utseendemässigt.

Men kameran är ganska svår att hålla med bara en hand. Åtminstone om man håller den på klassiskt sätt med pekfingret på zoomreglaget. Eftersom det inte finns någon handrem som ger stöd måste man hålla hårt och man får jobba mer med hela armen än bara handleden för att få till mjuka rörelser. Det bästa sättet verkar vara att låta kameran vila i båda händerna vilket ger ett bra stöd och möjlighet att komma åt alla reglage utan att vingla till. Det fungerar bra till lägre bilder, men sämre då du vill hålla kameran högt.

Menyerna letar man sig runt i med hjälp av en smal ”Laser Touch” som sitter på LCD-skärmens vänstersida. Man navigerar genom att dra fingret upp eller ner på den smala strimman. Eller åtminstone nästan, för det är påfallande ofta som man kommer för långt eller att den reagerar segt så att man får göra ett nytt försök.
Den spelar in upplösningen 1080i och JVC har alltså valt att inte bjuda på möjligheten att spela in progressivt. Synd, men bilderna den skapar är ändå utsökta och med bästa kvalité, 24 Mbps, så är de lysande.

Realistiska färger och bra detaljer. Även stillbilderna på 9 megapixel är bra och matchar en bra kompaktkamera.

Det finns även möjlighet att spela in i höghastighetsläge, upp till 500 bilder per sekund, vilket alltså skapar en slowmotion-effekt. Men detta påverkar också kvaliteten och desto högre upp man går, det finns tre steg, desto sämre blir upplösningen på bilden. En häftig effekt som duger när man ska göra något till webben, men knappast mer än så.


Bra skärpa och fina detaljer. Färgerna klarar sig bra från att blöda ut och de känns realistiska. Kontrasten klaras i de flesta situationer av väldigt bra.

FAKTA

Modell: JVC EVERIO GZ-X900
Videoformat: AVCHD
Optik: Konica Minolta HD
Mer info: jvc.se
Pris: 9 500 kr

SUMMERING


Slimmad design.
Bra kombination av video- och stillbildskamera.
Bra cmos-sensor.


Bökig Laser Touch-meny.
Bara 5x optisk zoom.
Ingen möjlighet att använda tillbehör.

BETYG



Sanyo XACTI VPC HD2000

Sin vana trogen så kommer Sanyo åter med en kombinerad film- och stillbildskamera. Dessutom med det numer etablerade pistolgreppet. Till det yttre liknar kameran på många sätt förra årets version, HD1000. Med sin utvikbara skärm som ligger vertikalt längst med kamerakroppen och den stora knappsatsen på baksidan så håller Sanyo fast vid sin design. Dessvärre gäller det även på pistolgreppets framsida där man åter har placerat in- och utgångarna för mikrofon och hörlurar. Det krävs väldigt små händer för att kunna jacka in något av dessa utan att få problem med handhavandet. Det är synd, för Sanyo har ryckt upp sig och erbjuder nu en kamera som verkligen börjar ta plats bland de andra utmanarna. Bilden den levererar är den klart bästa hittills och med sin cmos-sensor blir bilderna fina i äkta 1080p.

Det finns sju olika videoinställningar där 1080p är den bästa. Men det finns också möjlighet att spela in slowmotion, vilket dock innebär rejält sämre upplösning och ingen möjlighet att zooma under tiden du filmar. Det kan mest användas som en kul finess och möjligtvis laddas upp på webben.

Menyerna är lätta att bläddra sig igenom och ser ut på olika sätt beroende på om man står i Rec-läge eller Play-läge. De båda är uppdelade i två huvuddelar var; Recording och Option alternativt Playback och Option. Vill man göra det ännu enklare för sig så finns det på bildskärmen en knapp att ställa om mellan normal och simpel meny. I den enkla menyn får man bara tillgång till tre val per inställning. Enkelt och tydligt.

En annan nyhet är att Sanyo också satsar på ansiktsigenkänning som innebär att den hittar fokus på upp till tolv ansikten. Inte illa.
Xacti har avsevärt bättrat sig. Bilden är oftast fin och skarp, speciellt utomhus, och vore det inte för den dumdristiga placeringen av kontakterna för mikrofon och hörlurar så skulle den kunna få en stjärna till. Pistolgreppet är tudelat. Fördelen är att den fungerar för båda händerna men med den klara nackdelen att den inte kan stå själv utan stöd på exempelvis ett bord.


Färgerna är fina om än något för varma i tonen för att vara helt realistiska. Tyvärr är det svårt att komma riktigt nära utan att få problem med skärpan.

FAKTA

Modell: Sanyo XACTI VPC-HD2000
Videoformat: AVCHD
Optik: Xacti HD
Mer info: sanyo.com
Pris: 7 000 kr.

SUMMERING


Bra vidvinkel.
Spelar in 1080p.
Uttag för mikrofon och hörlurar.


Placeringen av uttagen för mikrofon och hörlurar.
Dålig närgräns.
Långsam autofokus.

BETYG


Sony HDR CX105E




Även Sony kommer med en slimmad svart kamera detta år. En rundad och liten kamerakropp gör den lätt att använda. Den startar snabbt genom att man bara viker upp lcd-skärmen och då är man redo att filma. Eller nästan. För linsskyddet är av någon anledning inte automatiskt utan du får ta dig tid att öppna det manuellt på sidan av linsen. Synd, de flesta andra kameror sköter nu även detta automatiskt. Dock får du en påminnelse på skärmen för att slippa göra det klassiska Storch-misstaget.

Linsen är i vanlig ordning av märket Carl Zeiss och ger tillsammans med cmos-sensorn en vacker och mättad bild. Färgerna är fylliga och möjligheten att komma nära är helt fantastisk. Bara någon centimeter ifrån motivet hittar den en utsökt skärpa.

Några andra finesser kommer Sony också med. Förutom möjlighet att spela in video och stillbilder så kan du nu också välja Smooth Slow Record, vilket spelar in fyra gånger normal hastighet.

Kvaliteten blir lägre och fungerar bara under tre sekunder, vilket ger en totaltid på tolv sekunder. En rolig funktion men liksom de andra kamerorna med slowmotion så är den knappast användbar till annat än webbfilm. Bättre fungerar då ansiktsigenkänningen som exponerar som den ska. En nyhet är också att kameran tar stillbilder när den upptäcker att någon ler. Trevligt, men tröttnar du på att enbart få massa leenden på bild så går den funktionen också att stänga av.

Sony använder sig av sin egna typ av minneskort, Memory Stick Pro Duo, till skillnad från de andra kamerorna som genomgående använder SD/SDHC. Memory Stick är något dyrare men kameran har också 8 GB inbyggt minne. Det räcker till nästan en timmes inspelning i högsta kvalitet, 1080i.

Sony håller fast vid sin touchscreen-meny och det fungerar bra att ta sig runt bland de blå små plattorna som dyker upp på skärmen. Men i vanlig ordning så blir skärmen ganska snabbt fylld med kladdiga fingeravtryck, något som inte är lika roligt när du åter ska börja filma.


Fin skärpa och färgåtergivning. Möjligheten att komma riktigt nära med bibehållen skärpa är ypperlig. Detaljåtergivning och kontrast känns också väldigt bra.

FAKTA

Modell: Sony HDR CX105E
Videoformat: AVCHD
Optik: Carl Zeiss.
Mer info: sony.se
Pris: 9 000 kr.

SUMMERING


Otroligt bra närgräns.
8 GB inbyggt minne.
Bra ansiktsigenkänning.


Kladdig touchscreen.
Manuellt linsskydd.
Ingen möjlighet för tillbehör.

BETYG


Panasonic HDC-SD200


Det här är den största kameran i testet men utan att för den delen kännas otymplig. Snarare ger den en skön tyngd i handen och behöver du inte ha ner kameran i fickan så är det här ett bra alternativ. Kameran startar så fort du fäller upp LCD-skärmen och linsskyddet öppnar sig automatiskt. På två sekunder är du redo att börja filma. Riktigt bra.

Med linsen från Leica och med 3mos-sensorer skapas en genomgående bra bild. Det enda problemområdet är vid lite mörkare inomhusmiljö vilket förvisso är ganska naturligt och vanligt förekommande bland alla kameror. Även Panasonic spelar in AVCHD 1080i och med max 17 Mbps. Kunde ha varit något högre men kameran levererar ändå fina bilder. Med den högsta upplösningen finns det plats för ungefär en timmes inspelning på ett 8 GB SDHC-kort.

En bra och funktionell egenskap som erbjuds är knappen Pre-rec. Den gör att du hela tiden kan spela in tre sekunder i förväg i ett slags standby-läge. När det sedan är dags att trycka rec så har du alltså fått några sekunder tillgodo i början. Mycket användbart då du vet att något kommer att hända men inte vill slösa med utrymme på minneskortet. Stillbilder tas med upplösningen 10,6 megapixel och det finns en inbyggd blixt.

Menyn styrs via touchscreen och liksom Sonys kamera fylls den snabbt med fingeravtryck. Men bortser man från detta så är menyn väldigt enkel och smidig att använda. Exempelvis kan man lätt komma åt funktionen AFAE. Det innebär att du ställer in skärpan och exponeringen där du vill genom att bara trycka på motivet direkt på skärmen. Dessutom går menyn att ställa in på svenska för den som önskar det.

Inte heller Panasonic har mikrofoningång, uttag för hörlurar eller tillbehörssko på denna kamera. Att tillverkarna har slutat helt med viewfinders på kamerorna har man fått börja smälta nu. Men att inte kunna erbjuda möjligheten att koppla in lite tillbehör på kameror i den här prisklassen känns riktigt trist.


Färgerna är bra men ibland med en lite kylig ton som framför allt märks vid inomhusbelysning. Skärpa, kontrast och detaljrikedom är genomgående bra.

FAKTA

Modell: Panasonic HDC-SD200
Videoformat: AVCHD
Optik: Leica Dicomar
Mer info: panasonic.se
Pris: 11 500 kr

SUMMERING


Bra bildstabilisator.
12x optisk zoom.
Funktionen Pre-rec.


Inga tillbehörsmöjligheter.
Inte toppdesign, batteri som sticker ut.
Ingen möjlighet att spela in 1080p.

BETYG




Canon Legria HF20


Canons HF20 kommer i ett elegant svart utförande i pianolack. Batteriet sitter inbyggt på baksidan och kameran känns smidig men samtidigt stabil. Du får ett bra grepp runt kameran och fingrarna hamnar perfekt vid zoom- och rec-knapparna. Med vänsterhanden har du kontroll över den utvikta lcd-skärmen. Här startas allt upp med en klassisk power-knapp och kameran är redo att användas på bara två sekunder.

Det första som dyker upp på skärmen är en påminnelse om att ta backup på inspelningarna regelbundet. Det är ett viktigt påpekande för de som kommer från bandformatet och nu skaffar en minneskorstkamera. Förutom att HF20 spelar in på sdhc-kort finns det också ett inbyggt minne på hela 32 GB, vilket ger en inspelning på närmare tre timmar i högsta kvalitet (24 Mbps).

Bildkvaliteten är utsökt bra med tydliga, fina färger och bra skärpa. Närgränsen är imponerande med bara någon centimeters avstånd och får bara konkurrens av Sony i det här testet. Ljudinspelningarna blir bra, även om det finns risk för vindbrus då mikrofonen sitter på framsidan precis under linsen. Stillbilderna är även de bra, men det är en liten besvikelse att det bara bjuds på 3.3 megapixel. Men till skillnad från de andra kamerorna som mer satsat på hybrider mellan stillbild och video verkar Canon här fokusera klart mer på en klassisk videokamera. Det lyckas den bra med och det lyser kvalitet genom hela skapelsen.

Menyerna är ett annat exempel på en elegant och smidig lösning. Här styrs de med joysticken som är placerad på skärmens vänsterkant. En meny i form av en stapel dyker upp och visas med tydliga symboler. Här kan man sedan gå in och ändra varje detalj och bestämma om man vill ha automatiska eller manuella inställningar. En nackdel kan vara att HF20 inte har någon snabbknapp för autoinställningar. Det kan vara avskräckande för novisen som inte vill göra inställningar själv utan snabbt gå till ett automatiskt ursprungsläge. Som videokamera blir den testets bästa, men är stillbilderna lika viktiga bör du nog titta på en annan kamera.


Färgerna känns naturliga och klara. Du kan komma riktigt nära med kameran utan att tappa fokus. Kontrasten och detaljåtergivningen är även den bra genom hela testet.

FAKTA

Modell: Canon Legria HF20
Videoformat: AVCHD
Optik: Canon HD
Mer info: canon.se
Pris: 10 000 kr

SUMMERING



Mikrofoningång, hörlursuttag och tillbehörssko.
32 GB inbyggt minne.
15x optisk zoom.


Bara 3.3 megapixels på stillbilder.
Ingen snabbknapp för Autoläge.
Liksom de andra, ingen viewfinder.

BETYG