Efter succén för Apples App Store har vi fått se ett antal liknande lösningar från konkurrenter som Google (Android Market), Nokia (Ovi Store), RIM (App World) och Palm (App Catalog). Senare i höst är det även dags för Microsoft att lansera sin motsvarighet under namnet Windows Marketplace for Mobile.

För att locka till sig utvecklare väljer nu Microsoft att annonsera på ett oväntat ställe, nämligen i diverse iPhoneprogram (se bild).

Dessutom har man utlyst en tävling under namnet "The Race to Market Challenge" där man erbjuder utvecklare fina priser, bland annat ett eget exemplar av Microsoft Surface.

Windows Marketplace for Mobile har i stort sett samma villkor som App Store. Utvecklarna får behålla 70 procent av inkomsterna medan Microsoft tar hand om resten. För att få lov att vara med får man dessutom betala en avgift på 99 dollar per år.

En liten skillnad är att utvecklare till Windows Marketplace for Mobile bara får ladda upp fem program var, sedan tillkommer en kostnad på 99 dollar per program. De som väljer App Store får däremot ladda upp hur många program som helst utan extra kostnad.

Villkoren för Windows Marketplace for Mobile är minst lika restriktiva som för App Store. Till exempel får man inte ladda upp program som ersätter den inbyggda webbläsaren, sökklienten eller mediaspelaren. Inte heller får man ladda upp program som erbjuder alternativa sätt att skicka sms eller mms. (Med andra ord lär Google Voice inte tillåtas av Microsoft heller).

Windows Marketplace for Mobile kommer endast vara tillgängligt för mobiler med Windows Mobile 6.5 eller senare.