Vi har tittat på de båda programmens inställningsmöjligheter, hur de presenterar kartor och information, hur de fungerar att köra efter och även vilka extrafunktioner de kan erbjuda. För att använda dessa program rekommenderas att du har en iPhonehållare som sitter i vindrutan för att få navigatorn i ögonhöjd och för att få en starkare gps-mottagning. TomToms hållare med inbyggd GPS-antenn har inte börjat säljas ännu, så i detta test kämpar Navigon och TomTom på samma villkor. Vi har testat programmen med liggande skärmorientering, men de går även att köra i stående läge. Fördelen med att köra programmen i liggande läge är att du får en bättre överblick, och att det känns igen mest från de vanliga fristående navigatorerna som finns ute på marknaden.

Huvudmenyerna
Navigon och TomTom skiljer sig åt en hel del i huvudmenyerna. Navigon erbjuder fyra stora knappar för att navigera till en adress, söka en POI (Point of Interest), navigera till din sparade hemposition eller visa var du befinner dig på kartan. Resten av menyalternativen nås via en list längst ned på skärmen. TomTom slår på stort och erbjuder en hel drös med alternativ i en enda lång rullningsbar lista där alternativen Navigera till, Ljud av, Dag/Nattfärger, 2D karta, Avancerad planering, Bläddra på kartan, Hantera favoriter, Ring upp IP, TomTom Carkit (visar än så länge bara reklam för den kommande hållaren) och Ändra inställningar.


TomTom Huvudmeny


Navigon Huvudmeny

Frågan är vilket som egentligen ger bäst översikt, när vi sitter i bilen vill vi oftast ha så lite oväsentlig information på skärmen som möjligt - därför känns Navigons lösning med fyra knappar med de vanligaste funktionerna som en bättre lösning. För att navigera hem med Navigon behöver vi bara trycka på ett en enda knapp för att starta, TomTom å sin sida kräver tre tryckningar.

Undermenyer
TomTom har ett mycket märkligt typsnitt för bokstaven ”ö” som inte passar in bland övriga bokstäver, som dessutom bara används vid vissa tillfällen - inget direkt fel, men det är en irriterande smådetalj som gör att det känns som en fullösning för att kunna sälja programmet i Sverige. Dessutom förekommer engelska menyval i de svenska menyerna, något som inte ökar kvalitetskänslan nämnvärt.

När vi ska söka in en adress känner vi oss begränsade i båda programmen eftersom vi måste börja med att ange vilken stad gatan vi vill till finns i, vi skulle föredra att kunna skriva in gatunamnet direkt för att sedan välja stad om det finns flera träffar. När man söker en gatuadress med telefonen i liggande läge syns bara ett träffresultat i listan eftersom tangentbordet och sökfälten i båda programmen täcker merparten av skärmytan. Navigon har dock tänkt till och har lagt till en knapp för att dölja tangentbordet och se fler träffar utan att behöva rulla i listan.


Navigons gatulista


TomToms gatulista

Både TomTom och Navigon har gott om inställningsmöjligheter, och för de av er som använt en fristående navigator från någon av tillverkarna kommer ni att känna igen er i menystrukturen och terminologin. TomTom använder sig av långa rullningslister med alla alternativ i medan Navigon använder underkategorier för att minimera rullandet, vilket å andra sidan ger mer tryckande - helt klart en smaksak. Det ska tilläggas att det är en sak att sitta vid ett skrivbord och testa menyer, och en annan sak att sitta i bilen under färd och snabbt ändra en inställning. Vi rekommenderar givetvis att du stannar för att ändra inställningar eller låter din medpassagerare sköta din iPhone, risken är annars att du tittar på den lilla skärmen och omedvetet börjar svänga.

Utnyttjande av skärmyta och zoomningsmöjligheter
När du navigerar används skärmytan effektivt av båda programmen. TomTom har aningens större kartyta då Navigon valt att ha två balkar med information i över- och nederkant av skärmen medan TomTom har en enda balk i nederkant. Navigons karta är lite mer utzoomad i standardläge än TomToms och visar lite mer information om kringliggande gator och POI:s. Navigon visar gatunamnen i grått, med en vit outline medan TomTom har valt svart text med vit outline, något som gör TomToms gatunamn lite tydligare att se, även om de ibland kan bli lite distraherande. Bägge programmen låter dig stänga av visningen av gatunamn.


Navigon kartvy


TomTom kartvy


Navigon kartvy i stående läge


TomTom kartvy i stående läge

Både Navigon och TomTom har stöd för inzoomning i kartan - och använder sig av iPhones ”nyprörelse” för att zooma, TomTom har även ett plus och minustecken på navigationskärmen. På Navigon kan du enkelt växla till ett 2D-läge och bläddra/zooma på kartan genom att trycka på kartbilden under pågående navigation. Gör du samma sak på TomTom kommer du till menyn. I Navigon kan du dessutom bläddra runt i 2D-kartan under pågående körning, något du inte kan i TomTom.

Ange destinationer och navigationsalternativ
Här har Navigon en stor fördel eftersom det går snabbare att mata in en destination genom att huvudmenyn visar hela tre snabbgenvägar, medan TomTom kräver att du går in i undermenyn ”Navigera till”. Värt att notera är att inget av programmen har stöd för att ange koordinater för en destination, något som kan vara avgörande för en del användare. Båda programmen tillåter dock användaren att gå in på kartan och peka ut en måldestination (och då se koordinaterna).

Båda programmen ger dig möjlighet att ange vilka preferenser du har när det gäller vägval - och om du går till fots, cyklar eller kör bil.


TomToms ruttpreferenser

TomTom erbjuder följande: Snabbaste, kortaste, Undvik motorvägar, Promenadrutter, Cykelrutter, Rutter med begränsad hastighet. Du kan utöver detta även ange hur vägtullar, färjeöverfarter, HOV-körfält (körfält för samåkning) och oasfalterade vägar ska hanteras.


Navigons ruttpreferenser

Navigon kontrar med: Bil, motorcykel, lastbil, cykel, fotgängare, snabbaste, bästa, kortaste och vackraste färdvägen. Du kan utöver detta ange hur motorvägar, vägtullar, färjor och gator för boende ska hanteras.

TomTom har tyvärr inget stöd för att planera en rutt via flera destinationer, det finns ett alternativ för att ”Köra via” djup begravet i menysystemet under alternativen för rutten men detta ger dig alltså bara möjlighet att lägga till ett enda etappmål.

Navigon har stöd för ruttplanering med flera etappmål, detta kallas för ”Resväg” i Navigon. Tyvärr går det inte att söka etappmål via adresserna i kontaktboken men du kan använda dina favoriter, ange en adress, använda tidigare resmål eller söka på en POI.

Tyvärr saknar båda programmen möjligheten att importera färdiga reseplaneringar.


Navigon POI


TomTom POI

När det gäller POI (Points of Interest) är både TomTom och Navigon försedda med mängder av kategorier och inlagda intressepunkter i databasen. En fördel för Navigon är att du även har underkategorier - som exempel kan vi ta exemplet restauranger. TomTom visar snällt en lista över alla restauranger i närheten, Navigon låter dig välja om du till exempel vill äta något italienskt, asiatiskt eller kanske bara en rekoderlig hamburgertallrik, för att sedan vissa alla restauranger inom den valda kategorin.

Pågående navigation
Båda programmen har 3D-läget som standardläge, TomTom har dessutom en trevlig egenskap som gör att kartbilden zoomas in när du ska svänga för att sedan zoomas ut igen till normalläge. Tyvärr sker det inte helt flytande, även på en 3GS. Navigon har ett mer utzoomat läge och visar alltid horisonten på kartbilden, något som ger en starkare 3D-känsla.


TomToms gränssnitt för kartor

TomTom visar nästa manöver du ska göra med en symbol i den nedre balken tillsammans med en avståndsangivelse, samt med en markering på vägen i kartbilden. Den väg du ska köra är rödmarkerad med vita prickar och gröna pilar för att förtydliga vissa manövrar. Gränssnittet känns igen från TomToms fristående navigatorer och är mycket överskådligt.


Navigons gränssnitt för kartor

Navigon visar din väg genom att orangemarkera den och har en ruta i nedre vänstra hörnet som visar nästa korsning, avfart eller rondell samt avstånd dit. Det som verkligen skiljer Navigon från TomTom är när du kör på en motorväg, Navigon växlar då till ett helskärmsläge som visar körfälten och skyltarna tillsammans med en uppmaning om vilken fil du ska ligga i. Mycket tydligare än så kan det inte bli.


Navigons visar skyltar

TomTom erbjuder en mängd olika språk och röster för de talade instruktionerna, och för oss svenskar finns Patrik och Astrid redo med sina ljuva stämmor. Vill du spexa till det kan du alltid testa Afrikaans, Mandarin, Thai eller vår favorit - Norska.


TomToms olika röster

Navigon har även de stöd för flera olika språk - men du får bara tillgång till det språk din iPhone har som standard. Vi kan alltså inte ändra rösten alls i Navigon, utan - låt oss kalla henne för Johanna - är den som vägleder oss. Båda programmen har mycket tydliga röster, och det är inga problem att följa enbart de talade instruktionerna, även om TomTom är lite för tjatig i vårt tycke inför en sväng. Navigon å sin sida driver oss långsamt till vansinne genom att säga ”Observera” så snart du kör för fort (givetvis ska du aldrig köra för fort, men vi var ju tvungna för testets skull). Hastighetsvarningarna går att ställa in i menyerna.


Nollställ rutten i TomTom

Vill du avbryta en pågående navigering (nollställa rutt) krävs det hela fyra tryck för TomTom och 2 tryck för Navigon.

Både TomTom och Navigon varnar för fartkameror, TomTom ger en behaglig ljudsignal och visar en fartkamerasymbol på kartan, och uppe i vänstra hörnet visas en hastighetsskylt med gällande hastighetsbegränsning och under det din aktuella hastighet. Navigon ger en röstuppmaning om hastigheten, och visar en en röd pulserande 3D-markering för kamerans läge på kartan tillsammans med en hastighetskylt uppe i övre högra hörnet tillsammans med en kamerasymbol. Du kan stänga av fartkameravarningen i bägge programmen om du så önskar.

När vi jämför kartorna verkar det som om TomTom har en lite äldre version av gaturegister, vissa nya gator som funnits ett par år saknas samtidigt som Navigon hittar dem, samma gäller även äldre mindre gator och vägar. Ett exempel är Räntmästartrappan i Gamla stan i Stockholm - en gata som funnits långt före den första navigatorn såg dagens ljus. Navigon hittar den, TomTom misslyckas.

När det gäller att utse bästa resvägen är det hugget som stucket, ibland vill båda navigatorerna leda in oss på vägar vi inte hade valt själva - men på det stora hela ger de riktigt bra förslag. Ibland väljer de olika färdvägar trots att preferenserna är de samma, men det skiljer sig oftast bara marginellt i tid och sträcka mellan förslagen.


TomTom


Navigon

När vi ska starta en ny rutt kräver TomTom i regel lite mer tid på sig att planera än Navigon som är snabbare med att föreslå en väg, det kan röra sig om så mycket som den dubbla tiden eller mer i vissa fall. Vill du undvika en del av rutten så har bägge programmen stöd för detta. ”Sök alternativ - Undvik del av rutt” och sedan vägsträckornas namn på TomTom, medan Navigon kör med lite mer kryptiska ”Spärr” och sedan ger dig några olika avståndsalternativ som enda valmöjligheten, i praktiken helt oanvändbart om du inte vet att den väg du vill undvika ligger 5 kilometer längre fram längs med den föreslagna rutten, här vinner TomTom stort över Navigon.

När vi sedan provocerar navigatorerna genom att svänga fel för att tvinga dem att räkna om rutten varierar resultaten. När vi kör i centrala Stockholm hinner vi köra ett par kvarter fel innan vi får nya vägförslag. Ute på landsbygden går det mycket snabbare att räkna ut en ny väg, antagligen beroende på att det finns färre gator att ta hänsyn till. Både TomTom och Navigon hanterar dock dessa situationer riktigt väl, även om vi märker att TomTom har en större ovilja att lämna sin ursprungliga planerade rutt - ibland får vi förslag som att göra en u-sväng och köra tillbaka ett par kilometer istället för att ta en alternativ väg som blir kortare samtidigt som Navigon föreslår den nya och kortare vägen. Det bör tilläggas att vi haft samma preferenser på vägar, tullar och så vidare inställt i de bägge programmen för att få en rättvis jämförelse.


Navigons nattvy


TomToms nattvy

Både Navigon och TomTom har nattläge, men du måste själv aktivera det - iPhonens ljussensor används alltså inte.

Båda programmen återtar navigeringen om du avslutar programmet och sedan startar det igen, likaså kan du ta ett inkommande samtal och sedan starta navigationen igen genom att trycka på hemknappen för att komma till din hemskärm och därifrån starta navigatorn. De talade instruktionerna hörs bara för dig, din motpart i samtalet hör alltså inte fartvarningar eller svänganvisningar.

En fördel dessa iPhoneprogram har jämfört med en fristående navigator är att du fortfarande får en positionering - om än grov - via mobilnätet när du åker in i en tunnel. Detta fungerade riktigt bra i Söderledstunneln, men i Södra länken var det lite värre, så det beror på mobilmasternas position och täthet.

Priser
TomTom kostar 659 kronor för Norden och 949 kronor för västra Europa (22 länder).

Navigon kostar 469 kronor för Norden och 949 kronor för Europa (40 länder).

Slutsats
Bägge programmen är riktigt kompetenta och kan faktiskt ersätta en fristående navigator i din bil, dock är gps-mottagningen inte lika stark med en iPhone. Du bör även investera i en hållare och laddare. Bägge programmen dras med vissa ologiska brister, men mycket av det kan komma att rättas till i kommande uppdateringar. Vare sig Navigon eller TomTom har kunnat ge besked på hur kart- och programuppdateringar ska ske i framtiden - så det återstår att se om de blir gratis eller måste de köpas till.

Ska vi utse en vinnare i detta test blir det Navigon som har ett mer lättöverskådligt och logiskt menysystem, mer uppdaterade kartor och som är snabbare på att räkna ut alternativa resvägar när du avvikit från din planerade rutt. Priset bidrar även till att utse Navigon som vinnare i detta test, nästan 200 kronor billigare för nordenkartorna, och dubbelt så många länder i den stora europaversionen.

Betyg TomTom:
 
Betyg Navigon: