Jag har hittat runt bland Sveriges avkrokar med hjälp av TomToms vanliga GPS-enheter i många år. TomTom har blivit min bästa vän som den totalt lokalsinneslösa person jag är. Det är alltså med stor nyfikenhet och en hel del förväntan jag installerar TomTom-appen i min iPhone.

Det första jag gör är att provlyssna på de svenska rösterna Astrid och Patrik, som i min vanliga TomTom pratar så släpigt och på snudd osannolikt sömnpillrigt. För att undvika gliringar från mina medpassagerare "Va, är det i slow motion?" har jag faktiskt länge kört med en norsk röst för att få lite kvickare instruktioner. Nu kan jag en hel del TomTom-norska "Sväng till vänster i rundkörningen -tredje avkörslen" samt "[Snu när det är mögligt]" men vet inte när jag ska använda det riktigt. Jaja. Tillbaka till iPhone-TomTom. Till min stora lycka pratar Patrik och Astrid piggare och mer realistiskt nu. Underbart. Då kör vi.

Gränsnitt och inställningar

TomTom-appen är snygg och mycket lättnavigerad. Menyerna känns "bilvänliga", det vill säga stora och tydliga. Det är inte svårt att träffa rätt även när vi kanske bara kan kika med ett halvt öga (och håller de resterande 1,5 på vägen). Det första som jag reagerar på är att ö:na ser lite konstiga ut. Ä:na har korrekta prickar men ö:na ser verkligen ut som hej kom och hjälp mig:

Visst, en petitess kan tyckas men detaljen drar helt klart ned helhetsintrycket.

Vi går igenom inställningsvalen:

Röst - i genomsnitt två röster per språk erbjuds och klickar du på en du är intresserad utav spelas ett röstprov upp. Och som jag nämnde är både Astrid och Patrik piggare än i min vanliga TomTom. Patrik och Astrid är de två vi svenskar får nöja oss med medan engelska röster finns i hela elva varianter: Två UK, fyra US, en australiensisk "Ken", två irländare och två nya zeeländare. På vanliga TomTom-enheter kan man via TomTom Home-programmet ladda ner gratis och även köpa nya röster, bland annat kändisröster. Det är inte möjligt på iPhone-appen.

Karta - Här kommer en engelsk-svensk mix i menyn. "Day colours" blandas med helsvenska 2D karta norr uppåt. Vad som är underligt med menyvalet Day colours och Night colours förutom den ickebefintliga översättningen är att vi möts av ett antal kartval men vi får inte ser hur de olika kartorna ser ut? Allt vi får är en lista. Vilket betyder att om vi vill se hur de olika kartorna ser ut innan vi bestämmer oss måste vi välja en och sedan gå tillbaka till kartvyn för att få en uppfattning... Minus!


Hur ser Sydney ut då, kan man fråga sig? Jo om du trycker dig bakåt tre steg så får du se. Dåligt att ingen förhandsvisning finns.

Annars är det inga konstigheter här, vi slår lekande lätt av och på intressepunkter, väljer vilka intressepunkter vi vill kunna se och så vidare. 2D-karta norr uppåt betyder att kartan inte vrider sig beroende på din position utan hela tiden har norr uppåt på skärmen, precis som med en vanlig papperskarta (om du inte vrider på den vill säga).

Under Ruttplanering hittar vi en hel del skoj. TomTom Fartkameror (mer om dem längre fram), IQ Routes på och av (förklaras i texten under valet i bilden), val av vilken ruttyp som jag vill ha som standard. Jag har sällan kört efter något annat än Snabbast men säkert kan behovet uppstå. Valen som finns under typ av rutt är Kortaste, Undvik motorvägar, Promenadrutter, Cykelrutter, Rutter med begränsad hastighet (bra när ditt sönderrostade avgasrör inte klarar mer än 60 km/h. Eller?) samt Fråga mig alltid.

HOV-körfält (High Occupancy Vehicle) är inte en dedikerad häst-och-vagn-fil som man kanske kan tro utan det handlar helt enkelt om att identifiera samåkningsfiler (filer du bara får köra i om du är fler än en i bilen). Dessa körfält börjar dyka upp i Sverige, och finns bland annat i Göteborg.
Under Oasfalterade vägar kan du ställa in om du vill att TomTom ska undvika grusvägar och liknande vid planeringen.

Dags att sluta pilla i inställningarna och fram med ratten och växelspaken!

Ut på vägen

När vi klickar på Navigera till... får vi de sju valen Hem, Favorit, Adress, Tidigare destination, Intressepunkt, Position på kartan samt Kontakt. Hem fungerar förstås bara under förutsättning att du under inställningar ställt in din hemadress, Favorit är dina sparade destinationer och det är också här du kan förprogrammera destinationer du vill ha inlagda och sparade. För att hantera Favoriterna måste du dock gå via Inställningsmenyn. Detta tycker jag vi kunde få möjligheten att göra direkt i denna vy utan den omvägen.

Tidigare destination är precis vad det låter som. Intressepunkt (IP) är restauranger, bensinstationer, hotell, parkeringshus, ambassad med mera, helt enkelt stopp som kan vara av intresse. TomTom har över 50 IP-typer, antagligen kommer du inte använda ens en tredjedel av dem men flera är riktigt bra. Oumbärliga på resan är till exempel bensinstation, restaurang och butik.

Du kan välja att leta intressepunkter Nära dig, I stad eller Nära hem. Har du programmerat in en rutt, får du dessutom valen IP längs rutt och IP nära destination. Här har vi ett riktigt sorgebarn - längs rutt. Hur långt ifrån vår planerade väg kan egentligen räknas som "längs rutt"? Jag och många av mina GPS-ägande vänner har slutat använda den där funktionen på TomTom då den är för luddig. Visserligen markeras destinationerna med olika ikoner som man med lite god vilja skulle kunna tolka som bättre och sämre val. Se bild nedan:

För mig är i alla fall inte symbolerna bredvid klockrena och jag vet att till exempel McDonalds på sjundeplatsen ligger på E4 åt totalt fel håll och efter det kommer inga avfarter på säkert två mil. Då kan man tänka att vi får lite mer ledtrådar om vi klickar oss in på respektive förslag? Icke. Till skillnad mot min vanliga TomTom-enhet får vi endast en inzoomad karta över var restaurangen ligger. Vi kan inte zooma ut därifrån och på så sätt skapa oss en uppfattning om hur långt från vår rutt intressepunkten ligger. Det kan vi göra i vanliga TomTom-enheten och det väger inte upp att systemet inte från början är tydligt, men gör det i alla fall användbart.
Så nja, IP längs rutt får TomTom ta ett varv till med innan vi är nöjda!

När jag ändå är igång och kritiserar - så har jag en för mig väldigt viktig miss att dra fram i rampljuset här. Men först tittar vi på de andra valen. Valet Adress är något jag är mycket nyfiken på - på min vanliga TomTom har den funktionen en så galet irriterande begränsning. Jag inser snabbt att den finns kvar. I min värld, så har jag fått en adress till en person eller ett företag. Men det är inte alltid jag vet vilken postort den adressen tillhör. Sure - om man är i Stockholm (där TomTom skarvar lite mellan kranskommunerna) eller någon annan storstad orsakar inte detta några problem. Men på landsbygden, där orterna avlöser varandra till synes gränslöst är det stört omöjligt att veta vilken "stad" adressen ligger under. Jag har många gånger gått bet på detta och inte kunnat skriva in en adress för att jag inte vetat exakta postorten. Och TomTom-appen för traditionen vidare. För att kunna knappa in en adress du vill navigera till, måste du veta staden. Glöm att knappa in "Vallvägen" och kunna välja mellan samtliga Vallvägar i hela Sverige. Idiotiskt, irriterande och underkänt!

En bra feature är Navigera till...Kontakt. Förutsätter förstås att du lagt in adresser till dina Kontakter. Så långt, så bra. Men.


Var tusan är navigera till koordinater-alternativet?!

Men... var är valet där jag kan knappa in mina GPS-koordinater? Det finns inte? Detta är den naigera till-variant jag använder allra, allra mest. Jag kör bil till brukshundklubbar runt om i landet och där snackar vi inte några adresser eller gatunummer. Vi pratar om små suspekta stugor bortom all sans och redlighet mitt ute i tjottahejtiskogen. Oftast får man koordinaterna av arrangören eller så letar man själv och tar ut dem på Gula Sidorna. För att säkerhetsställa att jag inte blivit akut blind kollar jag med TomTom, men mina farhågor stämmer. i iPhoneappen kan du inte knappa in koordinater och navigera till dem. Helt otroligt!

Detta enskilt gör att jag tappar allt intresse för att lägga en enda krona på den här appen. Men - nu är ju inte alla som jag. Min käre kollega Jimmy Lee Skrufve som i detta nu håller på med ett utmärkt jämförande test mellan Navigon och TomTom, säger sig aldrig någonsin använda den funktionen och förstår inte riktigt min frustration även om han tycker att det är underligt att funktionen fattas.

Med valet Position på kartan aktiverat kan vi få fram GPS-koordinater för det valda stället. Men det kräver att jag vet var jag ska, situationen där jag får koordinater utan att ha sett en kartbild förblir olöst. Varför koordinaterna delvis döljs bakom den grå undre listen kan man ju fråga sig, men inte ser det genomarbetat ut i alla fall. Det är också enbart i detta läge vi kan använda oss av våra invanda nyp-gester för att zooma. I navigationsläget resulterar all kontakt med skärmen i att menyn poppar upp. Förvirrat.


Bra att vi kan få se koordinaterna här i alla fall - men varför döls de till en tredjedel bakom listen för?! Slarv!

Vi lämnar Navigera till och fortsätter med menyvalet Ruttalternativ där vi hittar flera sätt att grotta ner oss i vår planerade rutt - vi kan se en demo, en karta, se instruktionerna i förväg samt nollställa rutten.

Ljud av och på finns redan i huvudmenyn, bra tänkt. Samma med nattfärger/dagfärger som jag i min vanliga TomTom får gräva en stund för att få fram. Här väljer jag även snabbt mellan 2D- och 3D-karta, en smaksak vad du föredrar.

Valet Avancerad planering ger oss mängder av alternativ - och ännu en besvikelse. Vi leds genom valen 1) Startpunkt (och här kan vi då välja mellan hem, favorit, adress, tidigare destination, intressepunkt, min plats, position på kartan eller kontakt). 2) Ruttyp (snabbaste, kortaste osv) 3) Tid för avfärd .... öhh? Låt oss backa bandet lite här. Tid för avfärd, ja visst det kanske man kommer att använda (eller inte). Men tid för ankomst är väl ändå det som skulle vara intressant? Tid för avfärd är ju helt ointressant om man inte har en ankomsttid att relatera till? Jag vill vara hos faster Tora klockan fem. På min vanliga TomTom anger jag det och får då reda på när jag bör starta. I iPhone-appen däremot kan jag alltså bara ange avfärdstid. Vad ska jag med det valet till? Minus, hoppas TomTom petar in detta i en uppdatering då det finns i de vanliga, enklaste TomTom-enheterna.

Ring upp IP är ett trevligt val där TomTom utnyttjar att iPhone faktiskt är en telefon också. Med ett par snabba tryckningar kan man ringa restaurangen eller hotellet och boka eller fråga om öppettider. Fast vänta nu... borde inte intressepunktens eventuella sajt finnas här också så att man snabbt kan surfa ut med Safari och kolla öppettider utan att behöva ringa ?

TomTom Car kit dröjer. Av svenska TomToms Niklas Casserstedt får vi reda på lanseringsdatum och pris i dagsläget är oklart. Men målsättningen är "i slutet av sommaren".

Ändra inställningar är menyvalet vi gottade ner oss i början av artikeln.

Ett axplock vägkörning

Så hur fungerar TomTom-appen ute på vägarna? Över lag - bra. Vi ska börja med att säga att vi inte testat den på vägarna mer än en eftermiddag men tycker ändå att vi fått fram en klar bild av hur bra den är.

Positioneringen (eftersom TomToms car kit med tillhörande sattelit-förstärkare inte lanseras samtidigt som appen kör vi utan den) känns stissig och hoppig. Där min vanliga TomTom stadigt håller positionen skuttar iPhone-appen tidvis än dit och än hit på sidovägar och ibland 20-30 meter åt fel håll. Nu testade jag den på landsvägar och ett glest centrum ute i Upplands Väsby (norr om Stockholm), men uppför den sig så här stissigt inne i stan med alla avfarter och snabba vägval vete tusan om den inte stjälper mer änhjälper i jakten på att hitta rätt?

Vi får en röd markering på displayen när vi kör för fort, men inget ljud. Detta är visserligen något som undertecknad stängt av på sin vanliga TomTom-enhet men det skulle kännas fint att ha valet.

Vad som däremot låter, är när vi närmar oss en fartkamera. Av fyra fartkameror utmed vägen spikade den samtliga! Imponerande! 250 meter innan fartkameran piper iPhonen distinkt till och visar på displayen 1) Hur långt det är till fartkameran (230 meter i vårt fall nedan) och 2) Vilken hastighet som gäller där fartkameran är (70 km/h i vårt fall). Du ser också en liten fartkamera på displayen. Högsta betyg för denna funktion!



Prata i telefon samtidigt?

En av de funderingar jag haft är vad som händer om man får ett samtal? Kan man inte fortsätta navigera då? Jo då. När du får samtalet, eller för den delen ska ringa ett, stängs appen ned. Men så fort du startat samtalet kan du ta tillbaka navigatorn genom att trycka på hem-knappen och sedan dra igång appen från hemskärmen som vanligt. Smidigt! Man vill ju inte välja mellan att föra ett samtal med handsfreen och att få navigationsintruktioner!
Du hör instruktionerna medan du kör men den du pratar med hör dem inte. Smidigt!

Sammanfattning

Utgångspunkten i det här testet har varit frågan "Är TomTom-appen värd att köpa eller ska pengarna läggas på en vanlig enhet?". Är en extern gps-enhet inte ett tänkbart alternativ för dig och du verkligen vill ha ett navigatorprogram i din iPhone och inte någon annanstans, är TomTom ett klart godkänt alternativ. Är du ute efter att enkelt navigera med bilen, är svaret inte lika självklart. TomTom-appen kostar 659 kronor för Nordic-versionen. Köper du enheten TomTom One v4 Nordic med motsvarande kartor (Nordiska) får du betala 325 kronor mer (enligt pricerunner). Men - då slipper du de onödiga missarna jag beskrivit här, du har alla möjligheter i världen att bygga ut din mjukvara med tillägg via TomTom Home och viktigare än så kanske, du låser inte upp din telefon medan du kör bil.

Visst - du kan samtala under tiden, men det är också det enda. Glöm kolla mejl, chatta, surfa, spela och leka. Medan man kör bil, undrar ni förskräckt? Nej, men det är ju inte alltid du som kör, eller hur? Ibland sitter du bredvid och att då se din roligaste leksak och bästa elektroniska vän vara fjättrad vid navigationsuppgiften känns sådär va?

Mitt råd är - ta dig en rejäl funderare på när och hur du ska använda din GPS. Det finns många fina fördelar med att ha allt i i ett- men också stora nackdelar. Och bestämmer du dig för att det är i iPhonen du vill ha testet har jag ett råd att ge dig:

Missa inte Jimmy Lee Skrufves utförliga jämförande test senare i veckan där han ställer TomTom mot konkurrenten Navigon. Vilken ska du välja?!



TIPS: Läs även TomTom-app-diskussionen på MacWorlds forum!



FAKTA TOMTOM NORDIC
Funktion:
Navigeringsprogram för iPhone
Version: 1.0
Mer info: tomtom.com
Pris: 659 kronor.
Systemkrav: iPhone 3G eller 3GS med iPhone OS 3.0 samt iTunes installerat på PC eller Mac.

SUMMERING


Fungerar i stort som det ska och gör sitt jobb.
Snyggt, logiska menyer och menyval.
Bra hastighetskameravarningar.
"Ring intressepunkt".
Mänskliga röster, inte så zonkade som i vanliga TomTomenheter.


Ingen möjlighet att skriva in koordinater och sedan navigera till dem.
IP längs rutt fungerar dåligt.
Våra inlärda nypa-gester går ej att använda för att zooma på skärmen.
Går ej att ställa in önskad ankomsttid.

BETYG
(3/5)