För de som köpte en iPhone 3G S i fredags när den började säljas i några utvalda länder har det varit en ovanligt lång och utdragen helg. Det har inte gått att aktivera sin iPhone, och problemet är fortfarande inte åtgärdat. Analytiker räknar med att ungefär 500 000 iPhone 3G S har sålts i USA under den första helgen, hur stor del av dem som köpte en iPhone i helgen som inte lyckats aktivera sina nya telefoner är ej klart, men Apple har bekräftat problemen.

Apple och den amerikanska operatören AT&T kompenserar nu sina kunder med ett iTunes-presentkort på 30 dollar. Under söndagen gick Apple ut med mejl med information om att de har fortsatta problem med aktiveringssystemet som beror på den höga belastningen. Kunderna förvarnas även om att det kan bli ytterligare förseningar på upp till 48 timmar.

Här är mejlet som gick ut till de amerikanska kunderna under söndagen:

"Dear Apple Customer,

Thank you for your recent Apple Store order. We appreciate your patience and apologize for the inconvenience caused by the delay in your iPhone activation.

We are still resolving the issue that was encountered while activating your iPhone with AT&T. Unfortunately, due to system issues and continued high activation volumes, this could take us up to an additional 48 hours to complete.

On Monday, you'll receive an email from Apple with an iTunes Store credit in the amount of $30. We hope you will enjoy this gift and accept our sincere apologies for the inconvenience this delay has caused.

Thank you for choosing Apple.

Sincerely,
Apple Online Store Team"

Liknande problem med aktiveringen var det förra året när iPhone 3G släpptes här i Sverige, under premiärnatten var servrarna överbelastade. Den svenska releasen är planerad till den 9 juli (Telenor), frågan är om det kommer att gå bättre med aktiveringarna då.