Google Sketchup

Funktion: enkelt 3d-progam med CAD-ambitioner.
Info: sketchup.google.com/download/
Pris: Gratis.

Att göra om i sitt hem har på 00-talet blivit en folkrörelse likt ABF-kurserna på 90-talet. Nu ska det stylas och piffas, renoveras och målas om. Och det ju både kul och kreativt eller kanske helt enkelt nödvändigt. Vad orsaken än är så kan du spara tid och pengar om du först gör en ritning. Då kan du enklare beräkna åtgång av färg eller tapeter och kanske upptäcka saker som du måste ha hjälp av hantverkare med. Men eftersom en vanlig 2d-ritning inte visar hur det kommer se ut i verkligheten är steget till 3d naturligt. Du kan helt enkelt modellera upp lägenheten.
På det sättet kan du se hur det skulle se ut om du river en vägg eller sätter upp nya tapeter, innan du tar fram storsläggan eller går och köper stormönstrat. Du får då möjlighet att se rummen från vilken vinkel du vill, och en utskrift kan hjälpa dig med inköp på byggvaruhandeln. Med ett CAD-program som Google Sketchup 7 kan alla gör sitt hem virtuellt. Det är dessutom gratis. Vi visar hur du gör i 12 enkla steg.

Leta reda på planritningen
För att du ska slippa springa runt och mäta varje rum så underlättar det om du har en planritning över ditt hem. Det brukar man få när man köper lägenheten eller så har din förening oftast det. Skanna in ritningen eller fota med digitalkamera så du har ett underlag att jobba med. Se till så att linjerna är upprätade och spara ner bilden som en jpg med hög kvalitet eller som en png-fil.

Ladda ner, installera och importera
Ladda ner Google Sketchup (sketchup.google.com/download/).och installera det. När du startar Sketchup första gången så måsta du välja en mall. Välj den som heter Architectual Design - Milimeters. Gå sedan till File->Import och leta reda på din planritning som du sparat.. Se till så att ”All supported image types” är vald vid file type, annars ser du inga bildfiler. Markera och importera.

Skala om ritningen
Bilden kommer in som ett objekt som du kan placera var du vill men det kan vara bra att positionera vänstra nedre hörnet vid nollpunkten, alltså där alla axlar möts. För att få rätt skala på ritningen är det en fördel om du vet måttet på en vägg eller om det finns en skalmarkering inritad. Välj måttbandet och mät en vägg, skriv sedan in det rätta måttet. Sketchup frågar dig då om du vill skala om modellen vilket vi vill.

Rita upp väggarna
Nu kan vi börja rita väggar. Välj rektangelverktyget och börja kalkera väggarna genom att klicka och dra. Du kan zooma och panorera utan att släppa verktyget genom att trycka ner musens scrollhjul och skift samtidigt. Fortsätt genom att rita från sista väggens hörn och dra ut nya väggar. Du ser när du är över ett hörn för då snäpper verktyget till hörnet så rektangeln passar.

Glöm inte dörrarna
Om du behöver rita en vägg som är mitt emot en redan ritad så kan du föra muspekaren över den ritade väggens hörn och sedan hålla ner skift. Flytta musen till den nya väggen och dra ut den. Nu kommer den hamna i linje med den första som du ritade. Rita även där dörrarna är, även om det ser öppet ut på ritningen. När alla väggar är ritade kommer ett golv fyllas i automatiskt.

Sudda bort förbindelsepunkterna
För att väggarna ska bli till en enda polygon så får vi radera alla linjer som förbinder de olika rektanglarna. Välj suddverktyget och klicka på de linjer som ska bort. Nu kan vi skapa väggarna. Välj extruderingsverktyget och börja dra. Väggarna växer upp ur ritningen. Vet du höjden exakt kan du skriva in den i boxen längst ner till höger och trycka enter.

Dags att sätta in fönster
Nu återstår att skapa fönster och dörrar. Vi börjar med fönstren. Vi behöver se mallen för att kunna rita in dem. Vi väljer ett bättre förhandsvisningsläge: View -> Face style -> X-ray. Välj sedan måttbandet och klicka och dra ut guider från hörnen av väggarna och golvet/taket. Skriv in mått om du kan dem för att få det exakt. Rita en rektangel på väggen genom att följa guidelinjerna. Använd push/pull-verktyget och tryck igenom väggen.

Rita dit fönster
Nu har vi en öppning men inget fönster. Ta penverktyget och rita i mitten på väggarnas sidor så skapas ett fönster. För att få en karm så markerar vi alla ytterstreck på fönstret, håller ner skift och klickar på ett i taget. Ta offset-verktyget och skriv in ett mått eller dra ut interaktivt. Upprepa på insidan av väggen för att få en karm där med. Samma procedur upprepar du för alla fönster.

Hitta komponenter på nätet
Ett alternativ till att rita alla fönster själv är att använda komponenter. Dessa kan du hitta i Window -> Components. Där har vi tillgång till hundratals komponenter via Google Warehouse. Klicka på den lilla svarta pilen och gå ned till Architecture. Där kan vi hitta samlingar som innehåller både fönster och dörrar. Dessa går oftast att skala om men ibland är det bättre att skapa egna.

Öppna hål för komponenterna
För att komponenter ska passa in i väggarna måste man först öppna upp ett hål genom att rita en rektangel och push/pulla, precis som vi gjorde när vi skapade ett fönster för hand. Sketchup kan bara skapa öppningar automatiskt när väggen har en sida, inte två som vi har gjort. Du kan dock kopiera delar, så gör du ett fönster eller dörr kan du kopiera och skala om det.



Dags att måla huset

Modellen är nästan klar sånär som på möbler och färger. Vi kan färga väggar enkelt genom att öppna paletten Materials. Här kan man ladda in egna bilder som tapetmönsterprover eller strukturer och mattor. Vill man se hur kakel ser ut så finns det färdiga kakelmönster. Det är bara att dra och släppa material på ytorna. Det finns även genomskinliga material för fönster att applicera.

Nu är det färdigt
Nu är lägenheten klar och du kan titta runt och mäta väggar och testa olika färgkombinationer. Har du en färgskrivare kan du skriva ut olika vyer som du kan ha med när du ska välja färg eller tapeter i affären. Eftersom programmet heter Sketchup så kan du även få bilden lite arktitektaktig med ”sketchigt” utseende. Gå till Window->Styles och experimentera. Nu har du ett bra underlag som kan hjälpa dig vid renovering och styling.