MacWorld har fått ett antal mejl från missnöjda kunder som köpt sin iPhone via webbsidan Cect.se. Fram tills nyligen erbjöd man 16-gigabytemodellen av iPhone 3G för 6 495 kronor och 8-gigabytesmodellen för 5 495 kronor. Enligt informationen på hemsidan skulle mobilen vara “upplåst med Svenska menyer, du behöver endast sätta i ditt simkort (alla operatörer) och börja använda”.

Två kunder som nappade på erbjudandet är Tommy och Anna. Båda är i dag minst sagt missnöjda med köpet.

För Tommy kom den första överraskningen när han fick besked från tullen att han behövde betala ytterligare 1 374 kronor i moms när paketet väl kom på posten. På webbsidan fanns inga uppgifter om att det angivna priset var utan moms.

Nästa överraskning var att det inte gick att använda något av de simkort Tommy hade i sin ägo. Inte ens om han försökte använda den medföljande adaptern med namnet Gevey-3G lyckades han koppla upp sig mot operatören.

Tommy försöker nu kontakta Cect, vilket visar sig svårare än man kan tro. Företaget saknar nämligen telefonnummer, så all kontakt måste ske via mejl eller Messenger.

I början av november får Tommy ett mejl med uppmaningen att “skärpa sig”. Företaget skulle ersätta honom för momsen och kolla upp varför det inte går att ringa med hjälp av adaptern. Sedan händer ingenting.

- Jag vill bara att min iPhone skall fungera att ringa med och att det ska vara rätt pris, säger Tommy besviket till MacWorld.

Tommy har nu valt att polisanmäla företaget och att skicka in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

För Anna är situationen liknande. Hon lyckades visserligen koppla upp sig mot operatören, men med jämna mellanrum försvinner täckningen varpå hon måste starta om mobilen. Likaså hänger sig mobilen om man kopplar in den i datorn. Därmed är det omöjligt att uppdatera den via iTunes.

Som egenföretagare behöver Anna kunna lita på sin mobil och därför försökte hon häva köpet. Men det visade sig vara svårare sagt än gjort. Efter mejlkontakt ombads Anna att lämna ut sitt telefonnummer för att reda ut ärendet. När de sedan fick numret skickades ett nytt mejl med innehållet att man saknar “möjligheter att ringa”.

Inte heller vill företaget dela med sig av sin adress. Den enda uppgiften man lämnar ut är en boxadress i Stockholm. Sedan början av november vägrar företaget att svara på Annas mejl.

- Nonchalansen är nästan det som gör mig mest förbannad, men också självklart att jag fått betala dyra pengar för något som inte fungerar som det ska, säger Anna till MacWorld.

Cect är baserat i Hongkong, en av få marknader där iPhone säljs utan operatörslåsning. Med tanke på raset för den svenska kronan är det numera inte längre lönsamt att försöka sälja upplåsta iPhone till svenskar. Därför har företaget i stället valt att satsa på piratkopior som Ciphone.

MacWorld har försökt komma i kontakt med någon representant för företaget för att få en kommentar. Men företaget svarar varken på mejl eller via Messenger.