Wall Street Journal rapporterar om att försäljningen av iPhone i Japan är på väg att mattas av. Därför har analytiker nu tvingats skriva ner förväntningarna på en miljon sålda exemplar i landet till hälften.

Bakom den tröga försäljningen ligger ett antal faktorer. Bland annat är japanerna vana vid mängder av funktioner i sina mobiler och vid en direkt jämförelse ter sig iPhone ganska funktionsfattig. Bland annat saknar mobilen digital-tv eller kretskort som gör det möjligt att betala för tågbiljetten. Än värre är att iPhone inte har stöd för något som kallas för “emoji”, det vill säga en form av clip art som är omåttligt populära i landet. Dessutom är mobilen bland de dyraste på marknaden.

Enligt analytikern Takuro Hiraoka skulle försäljningen av iPhone öka om Apple gav konkreta exempel på vad man kan göra med mobilen. Att bara hänvisa till "blixtsnabb" 3G-uppkoppling fungerar inte på den japanska marknaden där 3G är gammal skåpmat.

- Japanska användare vet inte vad de ska göra med en iPhone, säger Takuro Hiraoka till tidningen.

Avslutningsvis bör påpekas att det inte bara är Apple som har det svårt på den japanska marknaden. Inte ens mobiljätten Nokia har lyckats komma upp i en marknadsandel på mer än en procent i landet.