När försäljningen av iPhone inleddes vid midnatt ringlade köerna långa utanför Telias flaggskeppsbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Bara utanför Stockholmsbutiken stod mer än 400 förväntansfulla köpare.

Men in i det sista var Telias marknadsavdelning osäkra på hur stort intresset för iPhone i Sverige egentligen var. Därför valde man att kontakta eventföretaget PS Communication med ett specifikt önskemål: nämligen 50 statister i varje stad med uppdrag att agera köande. Syftet skulle vara att “skapa ännu mer stämning och intresse för produkten.”

Charlotte Züger, pressansvarig på TeliaSonera, dementerar till MacWorld uppgiften om att man ville anlita statister med uppgift att agera köande.

- Det stämmer inte. Vi har visserligen varit i kontakt med ett eventföretag, men i ett annat syfte.

Pilar Baettig på eventföretaget PS Communication kan emellertid bekräfta att Telia ville anlita statister, men att man i sista stund ångrade sig.

- Ja, vi skickade ut ett mejl i onsdags. Men kunden valde att ställa in.

Här är innehållet i mejlet:

BRÅTTOM!
Sverigelansering av ny designprodukt – Sthlm, Gbg & Malmö (150 pers)

En ny produkt från ett välkänt IT-företag skall lanseras i Sverige och vi behöver din hjälp med detta. Under morgondagen (torsdag 10/7) kommer det att samlas mycket folk utanför Telias butiker som vill lägga händerna på ett av de eftertraktade exemplaren. Vi söker nu efter 50 statister i vardera stad som kan agera "köande" för att skapa ännu mer stämning och intresse för produkten. Ni kommer inte att behöva göra annat än köa, och är det så att det dyker upp ovanligt mycket folk som är där för att köa på riktigt så behöver ni inte vara kvar. Ni kommer oavsett få betalt för hela kvällen och även få kaffe/varm choklad, varmkorv, give-aways m.m.

När:
10 juli

Var:
Stockholm, Göteborg och Malmö

Arbetstid:
(OBS! Kvälls-/nattetid)
19.00 – 24.00

Ersättning:
125kr/timme inklusive semesterersättning