Efter att Apple presenterat den senaste kvartalsrapporten var det dags för den sedvanliga träffen med media och analytiker. Här är några av de detaljer som framkom under mötet.

  • Intäkterna från Macförsäljningen står för 59 procent av Apples omsättning, något som kanske kan förvåna vissa av våra läsare.
  • Försäljningsökningen ligger på 51 procent jämfört med samma kvartal förra året. Det innebär en 3,5 gånger högre tillväxt än branschgenomsnittet.
  • Som vanligt dominerade de bärbara modellerna stort med 61 procent av den totala försäljningen. Det tycks som om Macbook Air har tagits emot väl av konsumenterna, men några exakta försäljningssiffror för just den modellen vill Apple inte uppge.
  • Av dem som köper en Mac hos återförsäljarna har 53 procent aldrig ägt en Mac tidigare. Med andra ord slås det återigen hål på myten att det enbart är de redan Applefrälsta som väljer Mac.
  • Försäljningen av Mac OS X 10.5 går fortsatt bra, redan nu tycks det stå klart att Leopard kommer bli den bäst säljande versionen av Mac OS X någonsin.
  • Försäljningen av iPhone överträffade Apples egna förväntningar, något som lett till att mobilen sålt slut i många Applebutiker i USA. 1,7 miljoner sålda exemplar ger en vinst på 378 miljoner dollar under kvartalet.
  • Apple tänker lansera iPhone på en rad nya marknader under året, något som gör att man håller fast vid målsättningen att ha sålt 10 miljoner exemplar vid årsskiftet.
  • När det gäller uppdateringen av mjukvaran i iPhone till version 2.0 kommer det ske först i slutet av juni. (Alltså inte i samband med årets WWDC).
  • Apples mp3-spelare iPod har nu 73 procent av den amerikanska marknaden. Försäljningen av iPod Shuffle gick emellertid trögt, därav den stora prissänkningen nyligen.
  • Marknadsandelen för iTunes Store ligger på 85 procent i USA. Totalt är det över 50 miljoner användare som köper musik och film via tjänsten.
  • Prognosen för nästkommande kvartal (Q3) ligger på en omsättning på 7,2 miljarder dollar.

Mer detaljer finns att läsa hos AppleInsider.

Läs mer: