Okej, »krossat all konkurrens« kanske var att ta i, eftersom den enda riktigt tunga konkurrenten var Altavista. Visst, det fanns och finns många fler söktjänster – i det stora landet i väst är fortfarande Lycos och Yahoo populära sökmotorer (och minns någon Hot Bot?), men de kan inte mäta sig med Google längre. Googles sätt att indexera och ranka sajter (läs mer i rutan »Så funkar Google«) är numera industristandard, och när företag sökmotoroptimerar sina webbplatser är det Google de anpassar sig efter.

En värld bakom

Kort sagt – om du vill ha tag på något på webben är sannolikheten väldigt stor att Google är ditt bästa verktyg. Vad många inte känner till är dock att Google även erbjuder ett gäng mer avancerade funktioner, och nu menar vi inte avancerade som i »usch vad tråkigt, det där får systemvetarna plugga in« utan mer som i »jäklar, vad snabbt jag hittar på nätet nu för tiden!«. Det finns nämligen en hel värld bakom den där lilla sökrutan.
Avancerad sökning kanske låter krångligt, men det är inte direkt teoretisk fysik som avhandlas. När du gör en »vanlig« sökning på Googles förstasida letar den fram alla sidor som innehåller den eller de söktermer du angett. Men om du bara vill ha resultat från en viss sajt? Eller bara vill ha resultat på katalanska? Eller bara vill ha sidor från den fantastiskt superhyperpopulära .name-domänen?

Precisera sökningarna
Klicka på den där lilla länken som heter Avancerad sökning. Du får upp ett relativt självförklarande formulär där just sådana saker kan fyllas i.
Genom att använda dig av så kallade operatörer (ja, det är ett trist ord) kan du avgränsa och precisera dina sökningar, direkt i den vanliga sökrutan på Googles förstasida (och i sökrutan i din webbläsare). Ett snabbare sätt att göra avancerade sökningar på, helt enkelt. Och här finns en hel del mer än i formuläret ovan. Se tabellen här ovan för några riktigt användbara söktrix.
Det finns en rätt bra miniräknare inbyggd i Google. Du använder den precis som en vanlig miniräknare genom att fylla i räkneuppgiften, men i stället för sökresultat får du en uträkning. Till exempel:

  • 4+3*3 ger det korrekta svaret 13. Google hanterar alltså multiplikationen före additionen helt automatiskt. Om du inte vill det måste du själv skriva (4+3)*3.
  • 4^18 betyder 4 upphöjt till 18.
  • sqrt(-9) ger kvadratroten ur -9.
  • 20% of 200 skiljer sig från 20%200. Den förstnämnda är ger en procentberäkning (»hur mycket är 20 procent av 200«) medan den andra räknar på kongruens.

Kalkylatorn har även ett gäng inbyggda konverteringsfunktioner, dessa är på engelska men inte sämre för det:

  • 1 a.u./c räknar på hur snabbt det går att tillryggalägga avståndet 1 astronomisk enhet om man färdas i ljusets hastighet. (En astronomisk enhet är medelavståndet mellan jorden och solen.)
  • 100 mph/km/h konverterar hastigheten 100 miles/h till i Sverige mer gångbara km/h.
  • 500 m in yards räknar om 500 meter till yards.
  • 10 pint in l räknar om amerikanska pints till liter.
  • 2008 in roman numerals visar talet 2008 med romerska siffror.
  • MCMXCV in decimal konverterar det romerska talet till decimalsystemet.
  • Konverteraren klarar även valutor, då kan det se ut så här:
    €100 in SEK ger svaret:  € 100 = 930.799281 Swedish kronor


Googles extratjänster

Att Google har en speciell bildsökningsfunktion lär inte ha undgått någon. Inte heller att man kan söka efter nyheter, nyhetsgrupper och bloggar. Men visste du att Google även har en klassisk blädderkatalog, kategoriserad efter ämne, precis som Yahoo? Den är användbar om du inte riktigt vet vad du letar efter, utan kanske bara vill titta närmare på en kategori. Sajterna är kategoriserade av redaktörer, så av naturliga skäl är de inte lika många som i den vanliga sökdatabasen.
Du når katalogen via den fånigt jobbiga adressen www.google.com/dirhp?hl=sv, eller genom att klicka dig in i Allt om Google->Fler sätt att använda Google.

Bara i USA tyvärr

Den amerikanska versionen av Google har massor av finesser som inte kommit till Sverige. Hit hör prisjämförelseverktyg, kartor och produktsök. Du når dem via google.com, eller genom att klicka på Google.com in English. Nackdelen är att tjänsterna är anpassade för den amerikanska marknaden, så kartorna innehåller till exempel inga svenska adresser, och prisverktyget letar bara i amerikanska webbutiker.



Del 1: Intro och så preciserar du sökningen
Del 2: Avancerade söksträngar
Del 3: Sök i sökningen
Del 4: Så rankar Google
Del 5: 6 andra söktjänster