Ingen kan nog ha undgått veckans stora sensationsnyhet inom IT: Microsoft vill köpa Yahoo och bjuder 44,6 miljarder dollar. Summan är 62 procent högre än Yahoos marknadsvärde innan budet blev känt.

Microsoft tror sig alltså kunna få ut minst 62 procent mer värde ur sök- och e-postjätten än dess nuvarande ägare. Men hur skall det gå till?

Hemligheten är reklam. Microsoft tror att marknaden för reklam på nätet kommer dubblas de närmaste tre åren, från 40 miljarder dollar idag till 80 miljarder 2010. Genom att gå samman med Yahoo hoppas man kunna ta en större del av denna kaka än vad man annars hade kunnat på var sitt håll.

– Vi blir ett mer trovärdigt alternativ till Google. Genom att slå samman Microsofts och Yahoos resurser kan vi erbjuda ett mer konkurrenskraftigt val för konsumenter, annonsörer och publicister, sade Kevin Johnson som är chef för Microsofts "Platforms & Services"-division.

Hur skulle ett kombinerat Microsoft och Yahoo påverka oss Macanvändare då? Båda företagens webbmejl fungerar ju som de skall i Safari, så det lär inte ändras. På reklamsidan lär inget vara Macspecifikt. Det lämnar de båda chattprogrammen. Men då Macversionerna av båda är så hämmade jämfört med Windowsditona att vi inte vet om vi skall skratta eller gråta spelar det nog mindre roll vilket av dessa som skulle bli det officiella programmet.

Vår amerikanska systertidning rapporterade.