Trots alla larmrapporter om katastrofala försäljningssiffror för iPhone i Storbritannien visar det sig nu att Apple i stort sett har uppnått försäljningsmålen i landet.

När operatören O2 började sälja iPhone den 9 november uppskattade man att man skulle sälja 200 000 exemplar på två månader. Slutfacit blev 190 000 exemplar, rapporterar brittiska Financial Times.

Enligt en talesman för O2 är iPhone den bäst säljande smartphone-mobilen "med en betydande marginal" och att man aldrig haft mer nöjda kunder än de som köpt en iPhone.

Visserligen kan man tolka försäljningssiffrorna som ett misslyckande förutsatt att man fokuserar på analysföretaget Gartners glädjeprognos på 400 000 sålda exemplar under samma period.

Men om man istället ägnar sig åt lite enkel matematik kan man ganska snabbt se att iPhone är långt ifrån någon flopp i Storbritannien.

Under de första 200 dagarna såldes det 4 miljoner iPhones i USA, vilket innebär 20 000 exemplar per dag.

I Storbritannien såldes det 190 000 exemplar på de första 60 dagarna, vilket blir drygt 3 200 exemplar per dag.

Tar man sedan hänsyn till att det finns nästan exakt fem gånger så många amerikaner som britter (300 miljoner jämfört med 60) innebär det att den brittiska försäljningen av iPhone endast är 20 procent lägre per capita än den i USA.

Den skillnaden kan lätt förklaras med kraftigare marknadsföring i USA eller för den delen att det är hårdare konkurrens på den brittiska marknaden.