Olanserade produkter från Apple omgärdas alltid av stort hemlighetsmakeri, allt för att maximera det mediala genomslaget när prylen väl släpps och skapa så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Det har fört med sig att det byggs upp en spänning runt produktlanseringar som saknar motsvarighet i branschen. Trots uppmärksamheten det ger, har Apple stört sig på att kommande produkter läcker ut till alllmänheten och byggt upp ett omfattande åtgärdsprogram. En av åtgärderna är att täta läckor inom företaget; bland annat har anställda fått fel information med flit för att läckor ska kunna spåras, vilket kombinerat med nolltolerans mot läckor (anställda som pratar bredvid mun avskedas omedelbart) visat sig vara väldigt effektivt.

Ett annat steg har varit att ge sig på de sajter som publicerar rykten på juridisk väg. Vi har tidigare rapporterat om att ryktessajter fått skarpa brev med hot om juridiska åtgärder, och några har till och med stämts i domstol.

I början på 2005 stämde Apple Nicholas Ciarelli, ryktessajten Think Secrets utgivare. Processen har kantats av spekulationer och överklaganden, men har nu nått ett definitivt slut. Think Secret har nämligen precis meddelat att man släcker ner sajten och slutar med all verksamhet omedelbart. I gengäld behöver Think Secret inte avslöja sina källor.

I ett kort meddelande skriver Ciarelli att han "är glad över att vi lyckats nå denna uppgörelse, och kommer nu att kunna gå vidare med mina universitetsstudier och bredare journalistiska strävanden".

Frågan vi ställer oss nu är om det här verkligen är något Apple verkligen tjänar på.

Linus Larsson, reporter på Computer Sweden, är det verkligen vettigt av Apple att släcka ner en så stor marknadsföringskanal som en ryktessajt de facto är?
– Nånstans vill väl Apple ha kontroll över sina lanseringar, vilket man kan förstå. Men de tjänar tveklöst på uppmärksamheten som bygger på just på spridningen av rykten. Man skulle kunna säga att deras handlande är rationellt enligt traditionella principer, men som helhet tror jag att de skjuter sig i foten lite.

Men kan man inte tänka sig att Apple lanseringar nu kommer att få ännu mer uppmärksamhet när ingen information läcker ut i förväg?
– Jag tror inte det. Det är alltid ryktessajterna som drar upp förväntningarna, det är ryktena som gör att folk överhuvudtaget vet att nya prylar är på gång. Jag tror att det är mycket kraftfullare än att göra en aldrig så bra officiell presslansering.

Think Secret läggs ner med omedelbar verkan. MacWorld har förgäves sökt Nicholas Ciarelli för en kommentar. Och det återstår att se hur det går för Apple Insider, den återstående stora Macryktessajten som även den är indragen i en rättslig tvist med Apple.