Efter en storm av uppretade användare och skarpt kritiska integritetsexperter gör nu Facebook helt om med sitt informations- och reklamsystem Beacon.

Kritiken mot Beacon riktar sig mot att systemet samlar in information om besökare på Facebooks samarbetspartners sajter och sedan visar denna i Facebook. Om en användare till exempel har hyrt en film på Blockbusters visas denna för användarens vänner. Dessutom fanns det ingen möjlighet att stänga av insamlandet av data.

Företagets VD har nu bett om ursäkt för hanteringen av Beacon i sin blogg.

– Vi gjorde helt enkelt ett dåligt jobb vid den här lanseringen... Det tog oss allt för lång tid sedan användare börjat kontakta oss att ändra produkten till att göra så att dessa uttryckligen måste godkänna vilken information de vill dela med sig av.

Men alla är inte övertygade om att åtgärderna som tagits räcker.

– I inställningarna står det att man kan välja om information skall visas på Facebook, men det står inte uttryckligen att Facebook kommer sluta samla in informationen, sade Rob Tandry, en Facebookanvändare.

Vår brittiska systertidning rapporterade.