Under konferensen "GSMA Mobile Asia Congress" som hålls i Macau i veckan talade Edgar Bronfman, VD på Warner Music, sig varm för nya kanaler för försäljning av musik – och för Apple.

"Vi brukade bedra oss själv, vi trodde att vårt material var perfekt och förväntade oss att vår affärsmodell skulle lämnas oförändrad trots att världen exploderade i interaktivitet, ständig uppkoppling och fildelning. Självklart hade vi fel."

Han fortsatte med att totalsåga det innehåll i form av musik som idag säljs och finns tillgängligt för mobilkunder. Bara tio procent av dessa köper musik via telefonen, och majoriteten köper bara ringsignaler.

Sedan föreslag han, trots att han tidigare varit kritisk mot Apple, att operatörer borde följa företagets modell för enkelhet och kundorientering. Han lovade även att Warner Music kommer släppa fler och fler paket med musik, videos och ringsignaler samlade via iTunes Store, eftersom dessa "värdesätts av kunderna."

Till slut kunde Bronfman inte heller låta bli att prisa iPhone. Med ett "vackert utseende" och "spektakulärt gränssnitt" anser han att iPhone "slänger alla förväntningar om pris, betalningsformer och märkeslojalitet överbord."

Apple Insider rapporterade.