De som följt de senaste årens utveckling vet att Apple växer så det knakar. Inte nog med att man säljer massor av mp3-spelare, försäljningen av Macar ökar dubbelt så mycket som branschen i övrigt.

Men frågan är om inte Apple börjar få växtvärk. En artikel i affärstidningen Businessweek ger vid handen att antalet klagomål mot Apple ökar i takt med tillväxten.

Apple har visserligen de mest nöjda kunderna i branschen, men för första gången sedan 2001 har andelen nöjda kunder minskat. Samtidigt kommer allt fler skräckrapporter från användare som inte anser sig ha fått den support de förtjänar. Till exempel klagar en nybliven kund på att hon fick vänta 90 minuter i telefon när hon skulle reklamera sin iMac.

Enligt professor Lopo L. Rego från The University of Iowa har Apple tidigare framför allt vänt sig till fansen, medan de nu vänder sig till en bredare allmänhet. Eftersom allmänheten är svårare att tillfredsställa än de redan frälsta kommer andelen klagomål antagligen att öka i framtiden.

Källa: Businessweek