Det är förra generationens iPodar som Zune enklast kan jämföras med och då ser man tydliga förbättringar. Främst att Zune nu finns i en mindre flashbaserad variant, 4 och 8 gigabyte. Den större hårddiskbaserade spelaren rymmer 80 gigabyte.

Designen har förfinats och motsvarigheten till Apples klickhjul är nu mer lik vad gäller funktioner. Man kan fortfarande inte "snurra" för att klättra i menyer men man kan "flippa" fram och tillbaka för att göra val.

Zune skall ha en marknadsandel på 4.4 procent i USA och de nya modellerna väntas främst konkurrera med andra märken än iPoden. Microsoft själva spelar ned vikten av marknadsandelar just nu och koncentrerar sig på att etablera ett starkt fäste från vilket de senare kan försöka bräcka den då ledande spelaren.

Priserna är satta till 149 dollar (971 kronor plus moms) för 4 gigabytemodellen, 199 dollar (1 297 kronor plus moms) för samma spelare med 8 gigabyte minne och 249 dollar (1 622 kronor plus moms) för den större 80-gigabytemodellen. Det är ännu oklart när Zune kommer att säljas på andra marknader än den amerikanska.