När Apple för ett tag sedan sänkte priset på iPhone med 200 dollar var det många kunder som kände sig grundlurade. Precis när protesterna närmade sig orkanstyrka publicerade Steve Jobs emellertid ett öppet brev där han erbjöd 100 dollar i kredit på AppleStore till alla som köpt en iPhone till det högre priset.

Men tro inte att historien slutar där. Nu visar det sig att Dongmei Li, en missnöjd kund från stadsdelen Queens i New York, stämmer Apple, Steve Jobs och AT&T på en miljon dollar i skadestånd för prissänkningen.

Enligt Dongmei Lis advokater fanns det inget skäl till prissänkningen eftersom Apples aktiekurs steg kraftigt efter lanseringen av iPhone. Dessutom är det högst orättvist att de som köpte en iPhone dagarna innan prissänkningen kunde få tillbaka prisskillnaden i pengar, medan de som köpte iPhone tidigare enbart får nöja sig med rabatt på framtida köp.

Slutligen anses det som orimligt att de som köpte iPhone under premiärhelgen tvingades acceptera ett tvåårigt abonnemang med AT&T för att kunna använda mobilen, medan de som köpt iPhone senare kunnat utnyttja ett upplåsningshack.

Om Dongmei Li vinner målet återstår att se.

Källa:
AppleInsider