När en produkt kommer i ny version med tillägget "Classic" i namnet brukar det vara en tydlig signal på att fantasin börjar ta slut. Tänk OS 9, Wacom Graphire – för att inte tala om alla bilar (känn er träffade, Chrysler och Volvo) där ett Classicemblem på bakluckan är allt som skiljer en årsmodell från en annan. Troligtvis går det till ungefär såhär:

Produktchefen: Återförsäljarna har börjat klaga på att den där iPoden börjar bli lite gammal, vi måste hitta på något för att den ska kännas fräsch igen.

Ingenjören: Jag tänkte vi kunde göra en ny modell, på min avdelning har vi tagit fram lite utkast som jag tror skulle kunna innebära...

Ekonomichefen: Ny modell? Nej, nej! Det kostar pengar. Vi vill tjäna pengar, inte göra av med pengar!

Produktchefen: Men jag har hört att Creative har en ny modell på gång, Engadget skrev om den och folk blev som galna. Ingen skriver om vår iPod.

Marknadssnillet: Jag vet! Vi byter typsnitt i menyerna, lackerar skalet i en annan färg och kallar den för "Classic". Så tror alla att det är en ny modell, och om någon genomskådar oss kan vi alltid försvara oss med att det är en klassiker, och att vi bara förvaltar ett arv så varsamt vi kan!

Ekonomichefen: Där satt den! Bra jobbat allihop, nu går vi och äter lunch. Jag är sugen på plankstek idag!

Man bör alltså vara medveten om att iPod Classic inte är en helt ny modell, oavsett vad Apples marknadsförare än hävdar. Snarare bör den ses som en förfinad, klassisk iPod, och ur det perspektivet får väl Classic-tillägget faktiskt ses som passande. Apple har nämligen i princip tagit en vanlig iPod video, polerat till skalet en aning och bytt ut gränssnittet mot samma som man numera hittar i nya Nano.

Det är en ingen enorm förändring, men det nya gränssnittet är ändå bättre på alla sätt. Det är snyggare, renare och utnyttjar iPodnavigeringen ännu bättre än tidigare. Dessutom har Apple petat in fetare hårddiskar: toppmodellen kan nu fås med en skiva på imponerande 160 gigabyte. Det är inte fy skam.

Men den nya iPoden skapar ett litet i-landsproblem: det finns inte längre någon självklar toppmodell i Apples sortiment. Om du vill ha den bästa iPoden, ska du då köpa en Classic på 160 GB eller en Touch på 16 GB? Svaret är inte självklart, eftersom många värdesätter det stora lagringsutrymmet. Och man kan även påpeka att just Touchen, som med sin större skärm är bättre lämpad för filmvisning, är den modellen som behöver lagringsutrymmet bäst.

Naturligtvis är detta något som inte ska ligga Classicmodellen i fatet, men det märks att Apple inte längre satsar på den modellen. Classic är ingen dålig iPod, allt vi gillade med förra generationen finns kvar i befintligt eller förbättrat skick. Men modellen börjar ändå kännas väldigt daterad. Det nya gränssnittet (som Apple fick på köpet när Nanon uppdaterades) är troligen en av de allra sista uppdateringarna vi ser innan en ny Touchmodell med stor hårddisk släpps och därmed blir spiken i kistan för en klassisk iPod-epok.

MacWorlds köpråd
Om du behöver mycket lagringsutrymme är iPod Classic den iPod som erbjuder dig mest gigabyte per krona, och också den enda med riktigt feta hårddiskar. Det är också det enda skälet till att köpa den här modellen. Om du inte behöver lägga över ditt kompletta musik- och bildbibliotek kommer du troligen att uppskatta den minimala Nanon eller den funktionsmaxade Touchen mer.

Fakta

Funktion: iPod med hårddisk
Tillverkare: Apple
Pris: 2 395 kr (80 GB), 3 295 kr (160 GB).

Stor hårddisk, nytt gränssnitt med Cover Flow.
Klen uppdatering, inga heta nyheter.