Det är tidningen Variety, vilken normalt skriver om nöjesindustrin i Hollywood, som hävdar att Apple velat sänka priserna på TV-programmen i iTunes Store för att få fart på försäljningen. Priset för ett TV-program skulle då bli samma som för en låt.

Flera personer insatta i detaljerna har sagt att Apple kommit med förslaget relativt nyligen och att Hollywood är minst sagt kallsinnigt i sin respons. Det är som vanligt försäljningen av DVD-boxar som är anledningen till motståndet.

TV-bolagen fruktar att ifall till exempel en säsongsbox med Heroes, som nu säljs för 40 dollar, inte längre kommer dra in så stora belopp ifall man istället kan ladda hem samma säsong för under 23 dollar via iTunes Store.

För iTuneskunder vore det naturligtvis välkommet med ett lägre pris, nu blir det ju många som vill fylla sina nya iPod Nanos med TV-program. Vi väntar fortfarande otåligt på att TV-program och filmer viaiTunes Store skall göras tillgänglig i Sverige.

Apple ger inga kommentarer och TV-bolagen uttalar sig bara ifall de får vara anonyma. Följetongen fortsätter.