De senaste försäljningssiffrorna från den svenska MP3-spelarmarknaden har kommit från företaget IT Research och Apple har orsak att glädja sig.

Enligt företaget ökade den totala försäljningen av MP3-spelare i Sverige med 22 procent under första kvartalet 2007. Flashbaserade spelare står för merparten av försäljningen med 90 procent, och ökade 32 procent till 143 590 sålda enheter under perioden. För hårddiskbaserade spelare gick det däremot sämre. Försäljningen sjönk till 15 795 spelare, en minskning med 27 procent.

Apple är den enskilt största tillverkaren i båda segmenten, före andra stora märken som Creative och SanDisk. Apple har således lyckats behålla sin dominerande ställning på marknaden medan denna vuxit från 546 230 sålda spelare under 2004 till 1 130 820 under 2006.

I jämförelse säljer musikmobiler betydligt mer än renodlade MP3-spelare. Under samma period såldes totalt 483 325 av dessa och Sony Ericsson är marknadsledande.

Inför andra kvartalet prognostiserar IT Research att försäljningen kommer stiga 1 procent jämfört med förra året, till cirka 220 000 sålda spelare. En ökande andel av försäljningen väntas vara av spelare med större minneskapacitet än 1 GB.

Hela rapporten hittar ni här.