Detta blir en kort genomgång av grundprinciperna i Getting Things Done och hur din Mac kan hjälpa dig att följa dem. Du som verkligen är seriös med GTD bör läsa boken för att få ut mer av metoden.

Det första du behöver göra är att avsätta tid, för det komma ta en stund att skapa de förutsättningar som behövs för att lyckas. En ny vana skapar du inte på en dag. Se det som att börja träna regelbundet. I början kan det vara svårt att hinna med det, men när du väl har gjort det till en vana så är det inget du tänker på längre.

Skriv ner allt som fångar din uppmärksamhet så du inte behöver tänka på det mer. Genom att skriva ner allt du har i huvudet får du också en bild av hur mycket som du har att göra.


När du har samlat in allt som behöver samlas är det dags att bestämma vad du ska göra med det. Det första du ska göra är att fråga dig själv om uppgiften kan utföras. Om inte så har du följande alternativ: kasta det, spara det till ett senare tillfälle eller arkivera det. Om du bestämmer dig för att spara det till ett senare tillfälle är det bra om du anger ungefär när du vill återkomma till uppgiften. Om uppgiften kan utföras och det tar mindre än två minuter att göra så få det undan ur världen direkt. Om det tar mer tid kan du antingen delegera uppgiften, planera in den i din kalender eller så gör du den så fort du hinner.
Lär dig också identifiera vad som är en uppgift och vad som är ett projekt. Om du måste utföra fler än en uppgift för att nå målet så är det ett projekt du har framför dig.


För att skapa en överblick behöver du organisera dina uppgifter i olika grupper. Här får du stor hjälp med de GTD-anpassade programmen eftersom de ger dig möjlighet att lätt sortera dina uppgifter efter projekt och kontext. E-post kan exempelvis sorteras under respektive projekt samtidigt som det sorteras under kontexten e-post. På så vis kan du få en överblick över alla uppgifter inom ett projekt och över all e-post som du behöver skicka.


När du har kommit till detta steg har börjat utföra dina uppgifter. För att fortsätta kunna vara lika effektiv och avslappnad samtidigt behöver du uppdatera dina listor med jämna mellanrum. Detta gör du genom att upprepa alla steg. Vissa saker behöver du kanske gå igenom dagligen som din kalender. Andra listor kan du gå igenom veckovis. På så vis vet du hela tiden vad, när och hur du ska utföra en uppgift.
Genom att hela tiden arbeta med rätt saker i rätt tid kommer du uppleva mindre stress samtidigt som du får mer saker gjort under tiden.


Actiontastic
Detta program befinner sig fortfarande i betastadiet men närmar sig den slutgiltiga versionen. Actiontastic är bland det snyggaste och enklaste som går att hitta. Actiontastic synkar alla uppgifter med iCal och ger dig på så vis möjligheten till att föra över dina uppgifter till din mobiltelefon eller iPod. Ändrar du en uppgift i din mobiltelefon ändras den även i Actiontastic.
Pris: Gratis



Mori
Moris enkelhet och flexibilitet gör att den kan användas av nybörjare och erfarna GTD-utövare. Mori får också ett plus i kanten för dess snabbhet och stilrena design.
Pris: Cirka 280 kronor.



Thinking Rock
Programmet överraskar genom att vara bland de mest avancerade i GTD-familjen. Det följer nämligen strikt GTD-modellen. Det ser ut som ett Windows 3.1-program och är javabaserat.
Pris: Gratis.



EasyTask Manager
Inte det snyggaste eller det mest avancerade programmet på listan men den är enkel. Går även att synkronisera uppgifterna med iCal. Pris: Cirka 140 kronor.