StarCraft är ett av de spel som sålt bäst i datorspelshistorien. Dessutom är det ett av de spel som bäst har klarat tidens gång utan att falna. Störst framgångar har spelet haft i Sydkorea, där det fortfarande hålls TV-sända matcher och vissa spelare lever på sitt spelande. Ända sedan expansionen Brood War släpptes samma år som originalspelet, har fans väntat och väntat på en riktig uppföljare.

Och mycket riktigt, som man säger: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Idag meddelar Blizzard med pompa och ståt att StarCraft II är under utveckling.

Spelet är än så länge på utvecklingsstadiet, och Blizzard har bara avslöjat vissa delar. Kanske allra viktigast för de som älskade StarCraft är att även tvåan kommer vara ett realtidsstrategispel (RTS) med tre distinkta men jämnbra raser i form of Terran, Protoss och Zerg. Berättelsen kommer ta vid där Brood War slutade, med nya karaktärer och en fortsättning på de spännande händelser som utspelade sig i det förra spelet.

Ännu viktigare än detta, men kanske något av en självklarhet, är att spelet utvecklas för Mac OS X och Windows samtidigt, för samtida lansering. Detta kommer faktiskt vara en förbättring gentemot originalet, vars Macversion kom året efter Windowsversionen.

Liksom sin föregångare kommer StarCraft II att bestå av en single-player-del (story-driven), och en multiplayer-del med ett förbättrat Battle.net. Dessutom kommer det enligt sann Blizzard-tradition att medfölja ett verktyg för att skapa egna kartor, kampanjer och skriptade specialkartor.

Andra stora nyheter är en helt nyutvecklad 3D-motor, Havoc-fysik för ökad "realism" och självklart en uppsjö nya trupper åt alla tre raserna. Hittills har man visat upp ett par nya Protoss-enheter, däribland en vid namn Phase Prism, som både agerar trupptransport och mobil energikälla (kan ge kraft åt byggnader när ingen Pylon finns i närheten). Blizzard jobbar enligt egen utsago hårt på att göra raserna i StarCraft II än mer olika i sin spelstil än de var i originalspelet, utan att förlora balansen i multiplayer.

Vad gäller spelets releasedatum säger Blizzard som alltid "när det är klart". Men en sak är säker - som den Marine som har huvudrollen i introfilmen på Blizzards StarCraft II-sida säger: Hell, it's about time.