Forrester Research hävdar i sin senaste studie att iTunes har nått sin topp och nu är på väg ner. Pay-per-download är gårdagens modell, och det som konsumenterna istället kommer att välja är annonsfinansierad onlinevideo. Forresteranalytikern James McQuivey menar att iTunes bara en tillfällig lösning medan konsumenterna väntar på en bättre lösning. ”De är redan på väg”, säger författaren till studien, och kallar den nuvarande modellen med nedladdning mot betalning en återvändsgränd.

Studien visar att bara 9 procent av de vuxna användarna har betalat för att ladda ner ett program eller en film. Den generella attityden tycks vara att konsumenterna tycker att det är svårt rent tekniskt att använda den nedladdade produkten, och att det känns rörigt vad gäller filformaten. McQuivey hävdar att försäljningen knappast lär öka under 2008 eftersom marknaden mestadels utgörs av early adopters och ”media addicts”.

Hur pass sant detta är får väl tiden utvisa. Vi i Europa har ju ännu inte fått ta del av iTunes filmbutik och således är väl kanske inte studien helt relevant för oss. Helt klart står dock att framtiden för nedladdningsbar media blir spännande, med alla idéer och teorier som flyger omkring.

Källan till artikeln hittar du här, och Forrester Researchs webbplats finns här.