Om du funderat på att sätta upp en egen mejlserver har du förmodligen också hittat information om hur man startar OS X inbyggda mejlserver.

Mailserve är ett grafiskt gränssnitt för att konfigurera öppen källkods-servern Postfix samt ett par andra verktyg. Programmet kostar cirka 20 dollar, men är väl värt pengarna med tanke på all huvudbry det kommer att spara dig. Finns att ladda hem här.

Det som behövs för att mejlservern ska fungera är ett domännamn kopplat till hemmaservern, till exempel via gratisstjänsten DynDNS. Principen för vår mejlserver är att den tar emot all mejl som skickas till vår domän. Hemmets andra Macar kommer sedan att hantera denna mejl via imap-protokollet. Servern kommer även att hantera skickandet av mejl via smtp.

Detta kan dock ske på två olika sätt beroende på hur snäll din internetleverantör är. Den första varianten är att servern skickar mejlen direkt till mottagande server. Alternativt, om internetleverantören inte tillåter detta (en så kallad »Smart Host«), kommer vår server att skicka mejlen via internetoperatörens egna servrar.


Starta Mailserve. Om din internetleverantör endast tilllåter SMTP-trafik via sin egen server måste du göra detta steg, annars kan du gå vidare till steg 2. I fältet »Smart Host« anger vi den smtp-server vi fått av vår internetleverantör. Vi måste klicka i »Enable SASL Authentication« samt lösenord och användare.


För att undvika att våra mejl stannar i diverse spamfilter behövs en extra justering. I fältet »Masquerade« anger vi samma domännamn som vår mejladress. Detta är extra viktigt för utvecklare som tänkt använda mejlservern för att skicka mejl via till exempel serverskript såsom php eller cgi.


Genom att klicka på knappen »Enable Postfix« kan vi skicka mail från vår server. För att bli en fullfjädrad mejlserver vill vi dock att den även ska ta emot inkommande mejl för lokal hantering.
Klicka på tabben »Incoming« för att kunna göra de nödvändiga inställningarna.


För att vi ska kunna ta emot mejl till vår server, måste vi ha samma domännamn kopplat till vår hemmaserver som för mejladressen.

Skriv in detta domännamn i fältet »Domain Name«. Om vi huserar flera domännamn, kan vi skriva in dessa separerade med kommatecken i fältet »Additional Domain Names«.


All inkommande mejl måste så klart ta vägen någonstans, och därmed måste vi skapa användarkonton.

Detta görs enklast genom att gå via Äpplemenyn och välja »Systeminställningar« följt av »Konton«. Om du har OS X Tiger klickar du på plustecknet och följer instruktionerna för att skapa ett nytt användarkonto.


Nu är vi redo att aktivera servern för distribution av mejl.

Här kan vi välja mellan pop3 eller imap, eller båda två. Vi väljer dock imap på grund av att det då går att synkronisera mejlen och förenklar hanteringen av mejl på flera datorer. Klicka till slut på »Enable IMAP«, godkänn avtalet och se hur det rulllar igång.


Eftersom mejlservern kan nås från internet håller vi dock ett extra vakande öga på säkerheten. Klicka på knappen »Incoming« och »Securit«. Vi väljer att använda oss utav OS X användarkonton genom att kryssa i »Use OS X built-in...«.

För att undvika att någon nätverkssniffare nappar lösenorden kryssar vi också i »Enable SSL...« och »Create SSL Test Certs«.


Öppna Apple Mail på din vanliga arbetsdator. Välj »Inställningar, Konton«.

Markera ett konto och klicka »Serverinställningar (SMTP)«. Ange ditt domännamn för »Utgående post« samt de användaruppgifter du skapade för det nya OS X-kontot. Kryssa i »Använd SSL« och klicka »OK«. Fyll sedan åter i ditt domänamn för »Server, inkommande e-post« samt samma användarnamn och lösenord.


Magnus Nilsson är en trogen MacWorld- och Mac Pressen-skribent, numera bosatt i London. Läs hans blogg här!


Måndag: Sätt upp en ftp-server.
Tisdag: Sätt upp en e-posterver.
Onsdag: Koppla servern till en domän.
Torsdag: Fjärrstyr Macen med VNC.
Fredag: Ladda upp filer via webbläsaren.