14 procent av Iphone-användarna i USA planerar att köpa Apples smarta högtalare Homepod, när den släpps i december i år. Det kan jämföras med att enbart sex procent planerade att köpa Apple Watch innan den lanserades. Intresset för Homepod är alltså större innan lansering än intresset för Apple Watch var vid samma tid, i alla fall om vi ska tro den undersökning som analysföretaget Raymond James gjort och som CNBC först rapporterade om.

Missa inte: Allt vi vet om Homepod – Apples smarta högtalare

Homepod
Foto: AppleApple Homepod.

Undersökningen visar också att 16 procent av amerikanska Iphone-ägare överväger att köpa någon variant av Amazons smarta högtalare Echo, mot nyss nämnda 14 procent för Homepod.

Den redan etablerade högtalaren från konkurrenten Amazon har ett övertag hos Apple-användarna, men bara om Apple-ägda Beats lämnas utanför ekvationen. Med trådlösa (men inte smarta) Beats-högtalare hamnar andelen intresserade Apple-användare istället på 19 procent, och ger därmed ett övertag mot Amazon.

Google Home: Så bra funkar den smarta högtalaren – i Sverige

18 procent planerar att köpa en högtalare från Bose, medan bara två procent av deltagarna i undersökningen är sugna på en Google Home.

Om och när Homepod börjar säljas i Sverige är ännu oklart.

Apple Watch Series 2 42mm Aluminium with Sport Band Pris vid test: 4490 kr.

Bästa pris just nu: 4432 kr