Veckans stora snackis i Apple-världen är att företaget bjöd in fem journalister till Cupertino för att diskutera framtiden för proffskunder i allmänhet och Mac Pro i synnerhet. Det är anmärkningsvärt enbart tack vare nyheten i sig: En ny Mac Pro håller på att utvecklas och kommer inte alls likna den gamla. Men den stora nyheten är hur företaget agerade, och hur det bestämde sig för att förhålla sig till media och i slutänden kunderna.

Läs mer: Här är nya, smyguppdaterade Mac Pro – med nya svenska priserna

Apples events är inte längre de tokhajpade tillställningar de tidigare var.

Apple har alltid varit ett av världens mest hemlighetsfulla företag, och det har fungerat. Stämningen inför varje ”special event” var länge extremt uppskruvad. Steve Jobs brukade prata om att användare inte vet vad de vill ha ”tills vi visar dem”. Apple hade alltid något att visa upp och har aldrig skrutit om kommande nyheter innan de har kunnat presenteras. Vissa produkter visades upp bara för att faktiskt lanseras några månader senare, men det handlade alltid om att kunna hinna före läckorna.

I dag är läget något helt annat, och Apple ser ut att ha börja ta intryck. Apples events är inte längre de tokhajpade tillställningar de tidigare var – och förväntningarna bland användare och hos oss i pressen är inte lika enorma.

Samtidigt har den en gång så otroligt lojala användarskaran blivit mer öppen för andra förslag. Det gäller kanske i synnerhet proffsanvändare, som har gått från att beklaga sig över ett lite klent grafikkort i Macbook Pro eller för få kontakter i Mac Pro till allt mer högljutt morrande. Apple ser ut att ha fått på känn att det inte håller längre. Med en ny Mac Pro som visserligen var på väg men fortfarande befann sig minst ett år bort var risken att proffsanvändarna skulle börja överge Macen för stor.

Så Apple valde det som tills nyligen hade varit otänkbart: Öppna upp och snacka.

Med Steve Jobs som vd och Katie Cotton som kommunikationschef hade det här aldrig hänt.

Istället för att bara gå ut med ett tamt pressmeddelande och avslöja att en ny Mac Pro är på väg bjöd Apple in fem av de mest inflytelserika journalisterna som skriver om Mac, bland annat John Gruber och John Paczkowski. Två av företagets högst uppsatta chefer pratade öppenhjärtligt om varför gamla Mac Pro inte har uppdaterats, och vad de har förstått behövs i en riktig proffsmaskin.

Det går inte att överdriva hur olikt gamla Apple det här är. Jag ogillar att prata om ”när Steve var här”, men nu är det för en gångs skull en jämförelse som inte haltar: Med Steve Jobs som vd och Katie Cotton som kommunikationschef hade det här aldrig hänt. Att bygga upp mystik, hålla pressen kort och aldrig visa korten i förväg hörde till Apples grundstrategi.

Är det här en vändning hos Apple? Får vi se en annan inställning till media och en ny typ av öppenhet framöver? Det återstår att se. Men även om det inte blir så visar det att företaget till slut har insett att proffskunderna är viktiga, och att de inte nödvändigtvis bör behandlas på samma sätt som andra konsumenter. Och om det visar sig vara Apples nya strategi – ja, då kan vad som helst hända.

För mig är veckans mest spännande nyhet inte att vi kommer få en ny Mac Pro, utan att Apple verkar ha lämnat den vältrampade stigen och provar något verkligt nytt: Att förändra sitt beteende.