Det finns många saker som kallas ”Pro” utan att egentligen erbjuda så många proffs-funktioner. Filmic Pro är inte en av dem. Tvärtom är det här en otroligt avancerad videokamera-app som till och med använts vid större filmproduktioner. Långfilmen Tangerine gjorde appen känd då filmen spelades in med Filmic Pro på en Iphone 5s för några år sedan, och på appens hemsida visar företaget många andra kortare och längre filmer som skapats med appen. Bättre reklam kan väl knappast finnas.

Nyligen släpptes Filmic Pro i en ny version som gav ännu fler funktioner, däribland möjligheten att filma i formatet log. Det är mycket förenklat ett format som filmar med lägre kontraster, mättnad och skärpa, för att filmaren bättre ska kunna arbeta fram detta själv i postproduktionen (det påminner lite om raw för foto). Att kunna filma i 4k (Iphone 6s och nyare) och log med en mobilkamera är faktiskt rätt imponerande. Log kräver dock en Iphone 7, samt att vi köper till Cinematographer kit för 109 kronor.

För avancerade användare

När vi först öppnar appen möts vi av ett ganska rent gränssnitt, men under symboler runtom på skärmen gömmer sig många undermenyer och inställningar. Det är rätt snyggt, men kan knappast kallas avskalat. Inlärningströskeln är såklart lite högre här, men den som lägger ned de 159 kronor appen kostar är nog en redan hyfsat kunnig användare som kommer lägga ned tid på att lära sig gränssnittet utantill, så vi ska inte klaga alltför mycket på det här. Efter att ha bekantat oss med appen ett tag hittar vi det vi letar efter relativt snabbt.

Och det finns otroligt många parametrar att kontrollera. Ett tryck på en symbol ger många gånger skjutreglage smart placerade på var sin sida om skärmen, lämpliga för tummarna att nå.

Filmic'

Här finns manuella kontroller för det mesta. Kort sagt kan vi säga att Filmic Pro ger oss inställningsmöjligheter och finjusteringar som vi knappt trodde var möjliga i en Iphone. Ett exempel på det är möjligheten att helt manuellt justera fps från 1 till 240 (beroende på hur många fps ens Iphone klarar). Det kan vi ställa in i IOS också, men då måste vi in i Inställningar och kan då bara välja mellan några olika steg.

Det finns alltså en hel del parametrar vi ges tillgång till i Filmic Pro, så många att vi omöjligt kan räkna upp alla här. Men några är värda att nämna, som möjligheten att ”live-justera” mättnad, skuggor, högdagrar med mera, och direkt på skärmen se hur resultatet blir. 

Avancerade manuella kontroller och hårdvarustöd

Live Analytics (Iphone 6 och senare) kan, direkt på skärmen, visa exempelvis zebra-ränder som en hjälp för att se vad i bilden som är över- respektive underexponerat – en funktion vi annars ofta hittar i dyrare kameror (och inte alltid live-uppdaterat i sökaren). 

FIlmic
Live analytics ger information i realtid, här om hur exponeringen ser ut. Det röda är överexponerat, det blå tvärtom.

Vi kan separera kontroller för fokus och exponering. Ett extra plus är att vi kan justera fokusering med ett ”skjutreglage” även under filmning, för effektfulla fokusförflyttningar. Vi kan även reglera och justera så små detaljer som att bestämma vilken av Iphones tre mikrofoner som ska användas för ljudinspelning, samt ändra ljusstyrkan på led-lampan – perfekt om vi behöver lätta upp en skugga bara en aning. 

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning