Orden kommer från analytikern Niel Cybart, som på sajten Above Avalon menar att Apple hade kunnat ta mer betalt för Apple Watch och Airpods, men medvetet undviker detta. Istället skriver Cybart att dessa produkter fungerar som (relativt) billiga inropare till Apples svällande ekosystem. 

Att ”underprisa” sina produkter är en strategi som skulle varit otänkbar för några år sedan. Tvärtom pratades det mycket ”Apple tax,” att vi betalar överpriser för att få en viss kvalitetskänsla och ett visst märke på datorlocket, ungefär som Mercedes-ägare betalar en ”skatt” för att få en stjärna i grillen. 

Idag kan ingen förneka att 1 795 kronor för Airpods – visserligen mycket pengar för ett par lurar – egentligen är ett lågt pris vid en jämförelse med andra true wireless-lurar. Bragis The Heaphone, som vi testat, är en av de främsta konkurrenterna till Airpods. De kostar 1 600 kronor, men saknar möjlighet att ladda i skalet och den snabba W1-kopplingen. 

Genom att prissätta lurarna så lågt har Apple ”tagit luften ur rummet” för alla konkurrenter, och pressar konkurrenterna att erbjuda bättre funktioner eller lägre pris för att kunna konkurrera. 

Även Apple Watch är ”överraskande billig.” I Sverige köps Series 1 från 2 995 kronor, ett relativt lågt pris för en smartklocka som ”är värd att köpa,” skriver Cybart. Series 2 med bland annat inbyggd GPS och sim-tålighet kostar 4 195 kronor. Som jämförelse kostar Samsung Galaxy Gear S3 minst 3 800 kronor.
 

Apple-skatten är som bortblåst alltså? (För vissa produkter åtminstone, att köpa en modern bärbar Mac kostar fortfarande 14 500 kronor). Det här skriver Cybart är del av en till synes motsägelsefull men unik strategi av att sälja lyxiga produkter till lägre priser. Det är svårt att konkurrera med.

Apple Watch Series 1 38mm Aluminium with Sport Band Pris vid test: 2790 kr.

Bästa pris just nu: 2785 kr