Genius Bar

Apples butiker har varit en viktig del i företagets enorma framgångar de senaste 15 åren. Förutom att vara USA:s i särklass mest vinstskapande butikskedjor har de varit viktiga ur marknadsföringssynpunkt, för att få människor att testa Mac, Ipod, Iphone och Ipad.

Genius Bar är en av komponenterna som har gjort butikerna så framgångsrika, men det var nära att de inte blev av. Det berättar Ron Johnson, som tog fram konceptet och länge var chef för butiksverksamheten, i en intervju med Recode.

– Jag kommer ihåg dagen när jag gick in till Steve och berättade om Genius Bar-idén och han sa: ”Det är så idiotiskt! Det kommer aldrig fungera!”.

Jobs ifrågasatte hur det någonsin kommer gå att hitta teknikkunniga personer som är sociala nog att jobba i butik, och menade att ”de är nördar hela bunten”. Johnson kontrade med att personalen de tänker sig är i 20–30-årsåldern och har vuxit upp med prylarna de ska ge support för. Dagen efter bad Jobs företagets jurister att registrera varumärket Genius Bar.