Oculus Rift

Nyligen visade en tredjepartsutvecklare att det går att fixa stöd för Mac i Oculus Rift, men då handlar det om utvecklarversionen som kan programmeras mer fritt. Stöd i konsumentversionen kräver drivrutiner från Oculus och det är ännu inte aktuellt.

Förra året sa Oculus ena grundare, Palmer Luckey, att stöd för Mac kommer ”när Apple tillverkaren en bra dator” och beklagade sig bland annat över att inte ens toppmodellen av Mac Pro har ett lagom vasst grafikkort för vr-headsetet.

Nu har företagets andra grundare, Nate Mitchell, också uttalat sig. Han säger i en intervju med Techcrunch att Mac OS ligger honom varmt om hjärtat och att Macstöd är något Oculus vill ta fram. Men de är ”inte riktigt där än” och att jobba på det ligger inte på agendan under åtminstone det närmaste halvåret.

I dagsläget är det enda sättet att använda Oculus Rift med en Mac att köra Windows och ansluta en extern gpu via thunderbolt för att få lagom kraftfull grafik.

Oculus Rift Pris vid test: 6799 kr.

Bästa pris just nu: 6390 kr