Analytikerna på Strategy Analytics har stora förhoppningar på Apple. Även om företaget officiellt inte avslöjat några säljsiffror för sin smarta klocka, förväntas de ändå ha krängt 5,2 miljoner under sista kvartalet 2016. Det skriver Appleinsider.

Vidare ska den totala summan skeppade enheter ha ökat med en procent till 8,2 miljoner sålda klockor. Om detta stämmer har Apple 63 procent av marknadsandelarna.

Men Strategy Analytics har även spådomar om andra företag i branschen. Samsung, Apples närmaste konkurrent på området, ska ha skeppat 800 000 vilket i så fall skulle ge dem 10 procent av marknadsandelarna. Det är ett försäljningstapp med 16 procent. Eller 2,7 miljoner enheter.

Totalt ska Apple ha skeppat 11,6 miljoner Apple Watch under 2016. Det är en nedgång jämfört med 2015 då klockan introducerades. Då menar Strategy Analytics att siffran låg på 13,6 miljoner skeppade klockor.