IOS 9 gav Anteckningar ett rejält lyft som tog appen betydligt närmre Evernote och andra avancerade anteckningsprogram. När Apple introducerade IOS 10 i somras lyftes appen inte fram på samma sätt, men den har ändå fått en välbehövd ny funktion: Samarbete. Det fungerar självklart även med Mac OS Sierra och på icloud.com.

Iwork-programmen Pages, Keynote och Numbers fick synkroniserad redigering på samma sätt som i Google Drive och Office 365, och Anteckningar får nästan samma sak. Så här fungerar det.

Dela en anteckning

Dela en anteckning

Du hittar numera en ny knapp längst upp till höger i Anteckningar, bredvid Dela-knappen. Det är en liten siluett av en person och ett plustecken. Tryck på den för att öppna gränssnittet för att skicka en inbjudan till andra du vill ska kunna se och redigera anteckningen i fråga.

Inbjudan kan skickas via meddelande, mejl eller som en länk du skickar på andra sätt. Mottagaren får en länk som, om hen använder IOS 10 eller Mac OS Sierra, öppnas direkt i Anteckningar och lägger sig som en ny delad anteckning i listan under Icloud.

Dela

Du som delar anteckningen har full kontroll över deltagarlistan och andra kan inte bjuda in fler. Genom att dela en länk i till exempel en sluten Facebook-grupp går det dock enkelt att dela en anteckning med många. Tyvärr finns ingen möjlighet att ställa in separat läs- och skrivrättighet så du kan till exempel inte dela en skrivskyddad lista.

Synkronisering med fördröjning

En av de nästan magiska sakerna med Google Drive är att ändringar synkas och dyker upp hos alla som jobbar i ett dokument nästan omedelbart. Det är väldigt svårt att råka skriva över någon annans ändringar.

Delade anteckningar i IOS 10 och Mac OS Sierra fungerar också med synkronisering, så att eventuella konflikterande ändringar automatiskt fixas (de läggs båda till). Men själva synkningen sker inte helt omedelbart så det fungerar inte lika bra för att sitta och kludda på idéer tillsammans och liknande som för att exempelvis ha en gemensam inköpslista.

På Mac

Evernote, Microsoft Onenote, Google Docs, Trello och en rad andra molnbaserade lösningar är mer fulländade och förmodligen bättre för de som behöver det. Men för den som bara vill ha en motsvarighet till delade kalendrar för anteckningar är Apples nytillskott enkelt och kräver inga nya konton eller program.