Redan har de första siffrorna som visar vilka som köper den i USA nyligen släppta Iphone SE kommit. Slice Intelligence har tagit fram statistiken.

Siffrorna, som baseras på den första helgen telefonen funnits tillgänglig i USA, visar att köparna skiljer sig en del från andra Iphone-kunder. Bara 35 procent av köparna har under de senaste 24 månaderna köpt en Iphone på nätet, och 16 procent av dem var Android-användare innan de bytte till Apples nya minsting. Det kan jämföras med 49 procent av Iphone 6S-köparna som uppgraderade från tidigare modeller av Iphone, och bara 10 procent av 6S-köparna som kom direkt från Android. Iphone SE lockar alltså en större andel före detta Android-användare än Iphone 6S hittills har gjort.

Iphone SE lockar dessutom fler män än andra modeller av Iphone. 77 procent av de som köpte Iphone SE under första helgen var män, jämfört med 69 procent av 6S-köparna.

Missa inte: Därför är Apple Watch usel som löparklocka

I övrigt är köparna mindre välutbildade än 6S-köparna. 39 procent hade en högskoleutbildning, jämfört med 46 procent för 6S. Köparna är också i genomsnitt något äldre.

Slice Intelligence konstaterar att denna produktlansering lockade till betydligt färre köp än tidigare Iphone-modeller, något som delvis kanske kan förklaras med att Apple bröt sitt mönster i att lansera en ny modell på våren. Antalet sålda Iphone SE var under den första helgen 94 procent färre jämfört med Iphone 6S lanseringshelg.

I Sverige kommer Iphone SE finnas tillgänglig under början av april månad, men går att beställa redan nu.