Apple-butik

Apples butiker har länge varit några av de mest lönsamma i världen. 2013 drog den genomsnittliga butiken in cirka 570 000 kronor per kvadratmeter om året (i dagens dollarkurs), mer än dubbelt så mycket som Tiffany & Co som drog in näst mest per kvadratmeter i USA.

Nu påstår General Growth Properties (GGP), ett företag som äger 97 gallerior runt om i landet, att Apples butiker håller tillbaka tillväxten i de 47 av galleriorna där de finns.

Den genomsnittliga försäljningen i GGP:s gallerior uppgick under 2015 motsvarande cirka 55 000 kronor per kvadratmeter. Det var en ökning med 3 procent gentemot 2014, men om Apples butiker räknas bort var ökningen 4,5 procent.

GGP fokuserar alltså helt på tillväxt, och av rapporten framgår inte hur stor den faktiska försäljningen var per kvadratmeter i Apples eller andra butiker. Om tidigare siffror har hållit i sig skulle det vara mycket förvånande om Apples butiker inte låg långt över genomsnittet.