Håll liv i din Apple Watch så länge som möjligt

Efter första dagen med en ny Apple Watch hade vår test-Iphone slut på batteri vid kvart över sex på kvällen, och en halvtimme senare dog klockans egna batteri. Kanske hade vi tagit i lite i överkant, det var ju ändå första dagen och den första synkningen av klocka och telefon drog rätt mycket batteri på båda. Men det var inte som att vi sprang en hel maraton.

Den här erfarenheten är vi inte ensamma om. Apple säger att klockan ska hålla i upp till 18 timmar vid vanligt bruk, vilket Apple räknar som att kolla klockan 90 gånger, kolla 90 notiser, använda appar i 45 minuter, och träna 30 minuter medan musik spelas via bluetooth från klockan. Vår testklocka höll sig i 11 timmar, och sista halvtimmen var den inte speciellt användbar sedan Iphone hade dött.

Det har kommit många teorier om vad som får batterierna i både Apple Watch och Iphone att gå åt så snabbt. För en del användare verkar Apple Watch-appen på Iphone vara en viktig komponent som kan dra en tredjedel av all ström som telefonen använder. För oss stämde inte det (den hade dragit 4 procent), men det skadar inte att stänga av den när du inte behöver göra inställningar, så den inte ligger och kör i bakgrunden.

Vi gissar att en viktig bov i dramat är appar på klockan som kör i bakgrunden och kommunicerar med Iphone. Tyvärr är det rejält krångligt att avsluta appar på klockan (du måste trycka och hålla inne sidoknappen tills du får fram frågan om du vill stänga av den, och sedan trycka och hålla inne igen tills den öppna appen tvångsavslutas), men du kan åtminstone ta bort de Överblickar du inte har nytta av, som annars verkar ligga och köra konstant.

Öppna Apple Watch-appen på Iphone och gå till Min klocka -> Överblickar. Ta bort alla som du inte använder. Vi har till exempel tagit bort Kartor och Puls, som vi gissade kan ligga och göra lite väl mycket i bakgrunden.

En annan sak du kan göra är att stänga av notiser för inkommande e-post. Det har många upptäckt kan vara en oväntat stor belastning då klockan måste fråga Iphone stup i ett om det har kommit nya mejl.

Glöm inte att ladda

Glöm inte att ladda

Det första och kanske uppenbara tipset är att komma ihåg att ladda klockan varje natt. Det här handlar inte bara om att Apple Watch har kortare batteritid än Iphone utan även om hur den är tänkt att användas. Iphone kan du ofta ladda en stund då och då, till exempel när du sitter vid skrivbordet och jobbar eller medan du lagar mat eller något annat. Men Apple Watch är tänkt att sitta på handleden hela dagen så att den kan följa dina rörelser och fungera som aktivitetsmätare. Därför är natten den bästa tiden att ta av den och ladda.

Batterikoll

Håll koll på batteriet

Det första steget till att bli bättre på att hålla nere strömförbrukningen i både Apple Watch och Iphone är att hålla koll på batteriet och veta vad som slösar mest ström. På Iphone använder du Inställningar -> Allmänt -> Användning och för klockan använder du Apple Watch-appen på telefonen. Gå till Min klocka -> Allmänt -> Användning. Där ser du hur många timmar och minuter klockan har varit aktiv sedan den laddades. Om du tycker den siffran ser hög ut är det förmodligen något som ligger och används i bakgrunden för ofta och mycket.

För att se hur mycket batteri du har kvar på klockan sveper du uppåt på urtavlan för att ta fram Överblickar och bläddrar fram till batteristatus (som du också använder för att försätta klockan i Strömsparläge.

Apple Watch 42mm with Link Bracelet Pris vid test: 13745 kr.

Bästa pris just nu: 5499 kr