Analysföretagen IDC och Strategy Analytics har presenterat nya rapporter gällande försäljningen av pekplattor i världen.

Enligt rapporterna är Apple fortfarande störst på segmentet, detta trots att försäljningen av Ipad minskat med 19 procent under det senaste året. IDC räknar med att Apples andel ligger på 24,7 procent, medan Strategy Analytics kommer fram till en andel på 20,6 procent.

Efter Apple kommer i tur och ordning Samsung, Amazon, Lenovo och Huawei, där det sistnämnda företaget ökar mest.

Ipad

Försäljningen av pekplattor fjärde kvartalet 2016 enligt IDC, marknadsandel inom parentes:

  1. Apple: 13,1 miljoner exemplar (24,7 procent)
  2. Samsung: 8,0 miljoner exemplar (15,1 procent)
  3. Amazon: 5,2 miljoner exemplar (9,7 procent)
  4. Lenovo: 3,7 miljoner exemplar (7,0 procent)
  5. Huawei: 3,2 miljoner exemplar (6,0 procent)

Övriga: 19,8 miljoner exemplar (37,4 procent)

Försäljningen av pekplattor fjärde kvartalet 2016 enligt Strategy Analytics, marknadsandel inom parentes:

  1. Apple: 13,1 miljoner exemplar (20,6 procent)
  2. Samsung: 8,1 miljoner exemplar (12,8 procent)
  3. Amazon: 4,2 miljoner exemplar (6,7 procent)
  4. Lenovo: 3,7 miljoner exemplar (5,8 procent)
  5. Huawei: 3,4 miljoner exemplar (5,4 procent)

Övriga: 18,1 miljoner exemplar (28,5 procent)