iOS 7 är den största förändringen för Apples mobila gränssnitt sedan det lanserades, både på ytan och under skalet. Det första du märker är förstås den nya designen, som avviker helt från den tidigare inslagna vägen med tydliga liknelser och referenser till fysiska ting och begrepp. En mängd olika funktioner, liksom Apples egna appar, har också uppdaterats, förenklats och förbättrats.

Den här månaden har vi gjort en djupdykning i iOS 7 och hårdtestat varje vinkel och vrå av det nya operativsystemet för att ge dig en heltäckande bild av alla nyheter. Vi har även försökt spåra inspirationskällor hos andra operativsystem, samt gjort en liten historisk tillbakablick över iOS-versionernas utveckling.

Det är inte riktigt en recension av iOS 7 utan vi låtit våra personliga omdömen skina igenom här och där. Vi hoppas att du ändå känner att du kan bilda dig en egen uppfattning. Så utan vidare omsvep slänger vi av oss badrocken och dyker med huvudet före ner bland transparenta lager, slanka typsnitt och sprakande färger.

Nyheter i gränssnittet

Det första du märker är förstås det nya utseendet. Det kan sammanfattas som platt, luftigt och fullt av övertoningar (”gradients” på engelska).

Låter det abstrakt? Vi förklarar:

Platt design
Borta är skuggor, kanter, ljusblänk och andra visuella detaljer som får saker att se tredimensionella ut. I stället ser alla grafiska element ut att ligga direkt på varandra utan att sticka ut i djupled. Enligt Apples designguide till utvecklare är det här till för att gränssnittet inte visuellt ska konkurrera med innehållet.

Samtidigt har den platta designen fått ett djup i form av lager. Ikonerna ser ut att sväva med hjälp av den nya parallax-effekten på bakgrunden, och notiscenter, kontrollcenter och delar av telefonens gränssnitt ligger alla som halvgenomskinliga lager över bakgrunden i stället för som solida ytor.

Dessutom ska utvecklare sträva efter att inte rama in innehållet utan låta apparna utnyttja hela skärmytan. Du som gillade den mer jordnära känslan och det lite gulliga i att app-ikoner såg ut som miniatyrer av verkliga ting kommer alltså att bli besviken.

Luftighet
I och med att detaljer för att skapa illusioner av djup försvunnit i iOS 7 har mycket yta frigjorts. Dessutom vill som sagt Apple att utvecklarna utnyttjar hela skärmytan, vilket skapar ännu mer plats för innehåll. iOS 7 är med andra ord betydligt luftigare och tydligare än tidigare iOS. Samtidigt är det kanske också lite tråkigare och mer opersonligt. Och ibland har jakten på onödiga designelement gått lite väl långt: många knappar är inga knappar över huvud taget, utan bara text. Det är inte helt givet vad som går att klicka på i alla lägen. Det här ger en känsla av att designen inte alltid har utgått från användarens bästa utan i stället från vad som ser bra ut eller följer det övriga gränssnittets utseende. Samtidigt är vissa element övertydliga: menyposter i notiscenter eller i Safaris läslista har fått onödigt mycket luft vilket leder till mer skrollande än nödvändigt.

Övertoningar
Om tidigare versioner av iOS hade en jordigare och klarare färgskala är iOS 7 ljusare och fullt av övertonade färger på appar och gränssnitt. Appikonerna är oftast designmässigt renare och de saknar den reflektion av ljus som alla ikoner hade tidigare. I stället har de en tonad bottenplatta, antingen från ljusare till mörkare av samma färg eller, som i fallet med iTunes- och Musik-ikonerna, från en färg till en annan. Hela gränssnittet präglas dessutom av genomskinlighet. Till exempel är både Notiscenter och Kontrollcenter genomskinliga och släpper igenom bakgrunden som vitaktigt frostat glas. Det gör att hemskärmens bakgrundsbild nu spelar en mycket större roll för känslan och färgskalan för hela telefonen.