Mest läst just nu

MacWorld

Ipad Air
Tim Cook oroas inte över Ipadsiffrorna

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Så många gånger har iBooks laddats ner

Se där

2013-03-06 14:22

Fantastiskt ointressant information! :)

sbf

Se där

2013-03-06 15:09

För dig, men inte för mig.

Och jag antar folk som fundera på att ge ut en digital bok, också ser det som intressant information när det ska välja hur de ska lancera den.

Juan_

Se där

2013-03-06 15:55

Point taken!

Det är dock något med rubriken som känns komiskt uppblåst.

sbf

Se där

2013-03-06 18:59

Jaså? Exakt vad är det med rubriken som känns komiskt uppblåst?

Så ser väl varenda rubrik i kvällstidningarna och på IDG ut nuförtiden? Genom att inte ge svaret i rubriken försöker man skapa ett intresse som genererar ett klick på densamma. Anledningen är förstås att man för annonsören kan tala om att deras annons (bredvid artikeln då man öppnar den) har visats si och så många gånger, och ta betalt därefter. I viss mån är det förstås också statistikunderlag för redaktionen. Om svaret ges i rubriken så tror redaktionen att folk väljer att inte öppna artikeln och läsa mer.

Ofta är rubriken missvisande och intetsägande, så gott som alltid är den smått löjlig. Det borde vara förbjudet med rubriker som inleds med ordet "så". Andra typiska motsvarigheter är "här löper kändisen amok" (läsaren förväntas vilja klicka för att se vilken kändis och vad amok innebär), "här är bostäderna dyrast i landet" (det tar inte mycket mer utrymme att skriva ortens namn) eller "här är svenskarnas favoritresmål" (samma sak här, det vore enklast för alla om det stod "Thailand", men vad händer då med annonsintäkterna).

Fibb

Se där

2013-03-06 22:45

KOmmer ihåg Ab med krigrubriker
"Kungens kusin i porrhärva"

= Kungen av ngn ö i mikronesiens kusin hade blivit ertappad med brallerna nere på ngn klubb....

Hela Aftonbladet bygger på detta. Man klickar. känner sig lurad. varje gång.

GoflorpOSX

Se där

2013-03-07 08:28

Större delen av media bygger på detta numera, fast mest synligt i kvällspress och veckotidningar.

G.Smith

Comments powered by Disqus
Ipad Air

- MacWorld:

Tim Cook oroas inte över Ipadsiffrorna

IOS 8

- MacWorld:

Apple vill se fler appar med 64-bitarsstöd

- MacWorld:

Apple bemöter kritiken om påstått integritetshål


- MacWorld:

Vad heter skrivbordsbilden?

Så identifierar du skrivbordsbildens filnamn


- MacWorld:

Gör film av dina gamla klipp med appen Replay


- MacWorld:

Ipod Nano

Apple slutar att redovisa Ipodförsäljningen


- MacWorld:

JBL Pulse: Partylöftet som kommer av sig


- MacWorld:

Efterfrågan på nya Iphone större än väntat