Förra året kom rapporter om att vissa iOS-utvecklare samlat in användares udid-nummer utan tillstånd, något som fick Apple att begränsa användningen av iPrylarnas unika id-nummer.

Det dröjde emellertid inte lång tid innan utvecklarna kom på ett nytt sätt att hålla koll på användarna. Genom att se till att webbläsaren Safari öppnades inifrån appen kunde man helt enkelt placera så kallade ”cookies” (kakor) på enheterna.

I syfte att få stopp på förfarandet har Apple nu börjat neka appar som använder sig av kakmetoden inträde på App Store. Utvecklare som är beroende av reklamintäkter uppmanas att i stället använda sig av den så kallade annonsidentifieraren som infördes i iOS 6, rapporterar Techcrunch.


AD-X är ett av många företag som förser app-utvecklare med verktyg för att implementera spårning via cookies.

I sammanhanget kan det vara på sin plats att påpeka att man kan stänga av Apples annonsidentifierare genom att bege sig till Inställningar -> Allmänt -> Om - > Reklam -> Begränsa spårning.