CNN Money har undersökt hur mycket de stora teknikföretagen spenderade på lobbningsverksamhet i den amerikanska huvudstaden under 2012.

Ohotad etta är Google som under förra året lade 18,22 miljoner dollar (motsvarande 115 miljoner kronor) på att försöka påverka myndigheterna i Washington D.C. Det är en ökning med 90 procent jämfört med 2011.

Näst mest pengar lägger Microsoft (8,09 miljoner dollar), följt av HP (7,22 miljoner dollar) och Oracle (6,72 miljoner dollar). Sist av de elva undersökta företagen hamnar Apple som valde att minska sina lobbningskostnader med 13 procent till 1,97 miljoner dollar.



När det gäller vilka ämnen som Apple har försökt påverka nämns skatter, utbildning, telekommunikation, handel, miljö- och konsumentfrågor.

Lobbningsverksamhet i Washington D.C. 2012:
  • 1. Google: 18,22 miljoner dollar
  • 2. Microsoft: 8,09 miljoner dollar
  • 3. HP: 7,22 miljoner dollar
  • 4. Oracle: 6,72 miljoner dollar
  • 5. IBM: 4,85 miljoner dollar
  • 6. Facebook: 3,99 miljoner dollar
  • 7. Intel: 3,72 miljoner dollar
  • 8. Cisco: 2,68 miljoner dollar
  • 9. Amazon: 2,50 miljoner dollar
  • 10. Dell: 2,39 miljoner dollar
  • 11. Apple: 1,97 miljoner dollar