Mobilanalysfirman Distimo har analyserat vilken effekt en prissänkning har på en genomsnittlig iPhone- respektive iPadapp. Företaget mätte 850 iPhoneappar och 930 iPadappar som ändrade pris åtminstone en gång i december förra året.

Resultatet visar att efter en vecka har både iPad- och iPhoneappar ökade intäkter, med förändringen är mycket större för iPhoneapparna. Den genomsnittliga iPhoneappen laddades ner omkring 17 gånger oftare efter 5 dagar med lägre pris, medan iPadappen laddades ner drygt omkring 9 gånger oftare.

Totala intäkter steg med 159 procent efter 7 dagar för iPhoneappen, medan iPadappens intäkter ökade 71 procent efter samma tid.

Att några av de enskilda appar vars intäkter ökade mest efter en prissänkning var sådana som sänkte priset till gratis men som även har en inbyggd butik av något slag visar att ”freemium”-modellen kan fungera även för appar som inte utvecklades med den i åtanke.