Mest läst just nu

MacWorld

Ipad Air 2 slår konkurrenterna med hästlängder

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Samsung vill se källkoden till iOS

Hycklare

2013-01-28 14:27

Apple har själva krävt källkod från Samsung, men tvärtom går inte för sig?

Det är dessutom ingen hemlighet att Apple kopierat friskt från Android i ios 5+ så de lär åka på pumpen här.

t_ander

Hycklare

2013-01-28 14:38

"Det är dessutom ingen hemlighet att Apple kopierat friskt från Android i ios 5+ så de lär åka på pumpen här."

Källor?

Peter C.

Hycklare

2013-01-28 15:11

Inte en källa precis, men här är ett urval av funktioner de kopierat från Android, Windows Mobile (numera Windows Phone) och Blackberry:
https://www.youtube.com/watch?v=Gq-e0getf4M

xfsxfs

Hycklare

2013-01-28 15:55

Angående notiser sade de väl att de inte var först...

Eller blandar jag med någon annan funktion. Apple har faktist erkänt att andra har haft funktioner innan dem på sina Expos. Ingen mindre an SJ själv har uttalat sig så vid åt minstone ett tillfälle. Men har för mig det finns flera.

Juan_

Hycklare

2013-01-28 15:06

Men detta har redan dragits i domstol och du vet ju vad som hände. Nu handlar det om Apple och ingen annan och det har inget med andra mål att göra!

Om det nu är så att Apple inte har kopierat notisfunktionen så har dom ju inget att frukta...

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

Hycklare

2013-01-28 15:57

Tja koden lär ju dessutom vara i obj_c. Hur ser det ut på Android sidan Java?

Visst det går att konvertera eller kopiera ändå. Men hur sannolikt är det att Apple ens sett en enda kod rad av Samsung?

Juan_

Hycklare

2013-01-28 16:28

Det är funktionen som är det viktiga. Vilket program som utför samma uppdrag spelar ingen roll.
Funktion är viktigare än form.

Zaqsen

Hycklare

2013-01-29 02:31

Du har rätt, såtillvida att det är så verkligheten ser ut, men jag tycker det är fel.

Anta att du har ett program som räknar ut 2+2. Ska det då vara förbjudet för alla efterkommande program att räkna ut 2+2?

Ta Boeing och Airbus. Dom har knappast samma kod i sina navigationsdatorer. Men dom gör så gott som samma sak.

Om funktion är viktigare än form, så skulle världen bara ha en spistillverkare, en biltillverkare etc etc etc...

Joens Vogelholker

Hycklare

2013-01-29 11:59

Eller så byter de patent med varandra. I it värden så verkar inga bolag som apple och samsung ha respekt. Nokia verkar vara bäst även här. De har fått stora belopp av alla som snott patent av dom. Apple knycker med ena handen och pekar ut tjuvar med andra handen. Känns fulast i mina ögon.

Zaqsen

Hycklare

2013-01-29 17:23

Rätt ofta är formen del av funktionen.

Juan_

Hycklare

2013-01-28 17:30

Även om du och jag tycker att det är upphovsrätten och inte patenträtten som borde vara det som reglerar design och programrättigheter, så är det nu som det är och då måste även Apple följa reglerna som de själva så hårt driver.

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

Hycklare

2013-01-28 17:45

Är det koden de vill se måste de ju anse att det är koden som är stulen.

En funktions specifikation borde räcka i annat fall.

Juan_

Hycklare

2013-01-28 23:12

Som sagt, Samsung vill säkerställa att Apple inte har kopierat funktionen. Detaljerna i koden spelar här mindre roll utan det är snarare de stora dragen.

Tyvärr blir det så här, Apple måste tåla att bli granskade eftersom de använder samma metoder mot andra!

Vi normala människor fattar att programkod och metoder skall hanteras av upphovsrättslagstiftningar och inte av patntlagstiftningar.

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

Hycklare

2013-01-28 20:11

njaaa Java är det då inte, Java används för att göra appar till Android, visst används Java på sina ställen, men i huvudsak är det C och C++ som är språket i Android..

Nisse...

Hycklare

2013-01-28 16:31

För övrigt så är det väl bara advokater som skulle ges tillstånd att se den koden? Utvecklarna på mobildelen skulle aldrig få se den.

Natanael L

Hycklare

2013-01-28 16:56

Android är ju ett öppet system sägs det, så det är väl bara att be Samsung om källkoden? Tvärtemot blir jobbigare då det bygger på en smula lite mer proprietär kod.

Jyx

Hycklare

2013-01-28 20:15

Skillnad på öppen källkod och sluten källkod, Android OS är öppen och finns att hämta ner hos Google, däremot så finns det applikationer som har sluten kod som inte ägs/tillverkas av Google, Samsung gör ex. många av dem till sina telefoner, dock är inte notis fältet en av dem, denna är öppen..

Nisse...

Hycklare

2013-01-28 20:39

…om inte Samsung har gjort en egen implementation av notisfältet, då kan den mycket väl vara stängd.

Elias

Hycklare

2013-01-28 22:37

Precis det jag försöker få folk att förstå som säger att Android är öppet. Jag jobbar heltid som utvecklare mot Android-platformen (ej appar, utan lägre nivå) och det finns rätt mycket sluten kod i det vi producerar. Sen skall man inte heller glömma att om du vill peta på något utöver det sluttillverkaren tycker att du skall få göra så måste du root'a din telefon och man behöver inte testa så hemskt mycket saker innan man inser att man behöver root'a. Android OS är helt öppet i vanilla-format (dvs bara att ladda ner från Google), men för gemene man som vill hävda att det som ligger på sluttillverkad telefon är öppet har helt fel.

Jyx

Hycklare

2013-01-29 11:23

Du vet att Samsung inte gör Android va?

Man of fire

Säljstopp för Iphone

2013-01-28 14:32

Apple har helt klart kopierat samsung och därför borde det utföras säljstopp för alla ihpones i USA, likt det so m tidigare drabbade Samsung.

oxen

,oj oj

2013-01-28 14:39

Smart Samsung, nu kan ni snart kopiera hela iOS rakt av... Måste vara Samsungs våta dröm. :)

*Alex*

,oj oj

2013-01-28 14:44

Ja, vem vill inte komma åt den revolutionerande koden att få plats med ytterligare en rad ikoner?

Allan Allansson

,oj oj

2013-01-28 17:34

Samsung uppenbarligen.

*Alex*

,oj oj

2013-01-28 20:15

På samma vis som Apple har laddat ner källkoden till Android och kopierat Notis fältet..

Nisse...

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-28 17:35


,oj oj

2013-01-28 20:54

Vem van vill kopiera sunkigt föråldrad kod? Det är att ge Apple oförtjänt kred...

En Din Ding Värld

Möjligt att Apple inte kopierade

2013-01-28 14:50

Då de precis innan köpte över en utvecklingschef från RIM som hade tagit fram notis-systemet för dåvarande mjukvaran. Utifrån sett såg det ut som att detta köp innebar iOS-notissystem, som har en del likheter med RIMs lösning.

exquisitus

Möjligt att Apple inte kopierade

2013-01-28 14:54

google har ansökt om patent (inlämnat 2009) för den funktionaliteten som finns i android (och givetvis täcker det patentet - precis som alla andra patent - in mer än det exakta utseendet)

och bryter de mot det patentet så spelar det ju inte roll om de gjort det med flit eller ej...

men jag har inte läst någonstans att samsung "fått" det patentet av google, så det borde väl vara något annat pojkarna i sandlådan bråkar om nu?

qwerty321

Möjligt att Apple inte kopierade

2013-01-28 16:43

Jo exakt, det är väl Google som äger det patentet och inte Samsung, eller har dom en egen lösning?

Börjar undra om inte Apple vs Saumsung bråken bara är bluff, det har effektivt rensat andra företag att våga sej in på marknaden.

DLang

Möjligt att Apple inte kopierade

2013-01-28 17:01

Google har sannolikt ett patent på notifikationssystemet, Samsung har sannolikt ett på "widgets" eller olika "kontroller" i fältet.

Edit: Jolla & Sailfish, Mozilla & Firefox OS, KDE & Plasma Active, Ubuntu Mobile, Samsung med flera & Tizen...

Natanael L

Möjligt att Apple inte kopierade

2013-01-28 18:22

"Jo exakt, det är väl Google som äger det patentet och inte Samsung, eller har dom en egen lösning? "

Men har inte Googles taktik varit att äga patent men låta andra slåss för deras räkning..?

Zulo

Möjligt att Apple inte kopierade

2013-01-28 18:53

jag tror inte googles patent har malt genom alla papperskvarnar än, så det är inte godkänt [jag har dock aldrig hört om ett patent som inte blivit godkänt så länge blanketten är korrekt ifylld - giltigheten får sedan prövas i domstol]

apples patentansökan för slide-to-unlock lämnades in 2005, den godkändes 2010... så googles patent från 2009 ligger antagligen fortfarande i kön (antalet patentansökningar per år har knappast minskat)

qwerty321

Doku-såpa dags?

2013-01-28 15:44

Den mest intressanta frågan just nu är när det kommer en spelfilm eller serie som behandlar detta drama.

henkoooooooooo

Spännande

2013-01-28 16:30

När Apple stämmer så är det så helt fantastiskt illa men när sedan Samsung gör det så är det tydligen på tiden.

Apple kopierar och Samsung inspireras.

Undrar när Android fanboy-klubben kan lära sig att se verkligheten i stället för det de ser nu.

G.Smith

Spännande

2013-01-28 16:33

Jag undrar när Apple-fansen kommer lära sig orsak-verkan.

Natanael L

Spännande

2013-01-28 16:34

Du menar som när Apple byter leverantör och Samsung tappar en av sina största kunder?
Tror att den läxan redan är inlärd, hur är det med Samsung?

G.Smith

Spännande

2013-01-28 16:59

Ja, att det äe meningslöst att argumentera med folk som tror att de uppfunnit allt de rör. Apples andel på 10% av försäljningen innebär inte någon undergång för Samsung. Seriöst, Apple tyckte att det var rimligt att kräva att Samsung skulle göra sina surfplattors design "cluttered" för att inte påminna om Apples.

Apple har vid flera tillfällen tvingats gå tilbaka till Samsung för att ingen annam har kunnat matcha kvaliteten och volymen samtidigt på komponenterna. Det har tagit en hel del tid för dem att försöka byta.

Undrar när Apple kommer lära sig hur man beter sig rationellt.

Natanael L

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-28 17:07


Spännande

2013-01-28 17:58

Den försäljningen hade ändå sjunkit i framtiden av naturliga skäl. Först i andel, sedan i totala siffror.

Natanael L

Spännande

2013-01-28 17:24

Samsung tjänar mer på försäljningen av komponenter till Apple än på sina egna lurar...så dom bryr sig nog en hel del. Lustigt också att läsa i tidningarna om vinnaren Samsung och förloraren Apple vad det gäller vinst. Apple gjorde faktiskt ganska precis dubbelt så stor vinst som Samsung.

Jeanjalusi

Spännande

2013-01-28 18:36

Nejjj! Förstör inte illusionen för dem!

Aaaarghh

Spännande

2013-01-28 23:00

Så går det när man fuskar med skatten.

True story

Spännande

2013-01-29 11:29

Ungefär lika meningslöst som att argumentera med någon som envist hävdar att det inte finns en endaste lite uppfinning eller innovation.... någonsin.

Man of fire

Spännande

2013-01-29 11:41

Nu finns det ju det de som anser att allt i någon grad är baserat på något som redan fanns, men så långt går inte jag. Jag accepterar bara inte att man förvränger definitionen på orden eftersom man så gärna vill låtsas om att små tekniska ändringar av något som redan fanns gör det till en helt ny uppfinning.

Natanael L

Spännande

2013-01-29 12:14

Så långt har du ju gått varje gång hittils ärendet har varit uppe...

Du har ju t.ex. aldrig lyckats presentera en innovation som uppfyllt dina egna (tidigare?) definitioner.

Man of fire

Spännande

2013-01-29 13:21

Varför skulle det ansvaret ligga på mig? Om du förstod det här med logik och argumentation så skulle du förstå var bevisbördan ligger (och vad det är).

Jag har förklarat varför jag inte anser att de sakerna är innovativa som du påstår är innovativa. Det är inte längre mitt ansvar att motbevisa något. Det är din tur att komma med svar på de argumenten, sedan har jag något att svara på.

---

En riktig innovation kräver att det är mer än ett steg mellan vad som fanns förut och det som uppfanns. Du kan inte liksom bara hävda någon slags revolution för att du var först med att skruva upp en lampa i taket.

Det mesta du kallar innovationer är uppbyggda av komponenter som har skapats i flera led. Varav det led du kallar för innovativt är ett av de tekniskt minsta stegen. Oftast bara ompaketeringen. Men inte är det paketeringen som ni brukar kalla för innovativt, utan själva *tekniken* som redan är svingammal, som om den precis hade uppfunnits av ert lilla fruktföretag. Typ deras "breakthrough concept" auto-tiering.

Natanael L

Spännande

2013-01-29 13:29

"Varför skulle det ansvaret ligga på mig? Om du förstod det här med logik och argumentation så skulle du förstå var bevisbördan ligger (och vad det är)."

Du har blivit ombedd att visa/nämna en innovation som uppfyller dina tidigare nämnda kriterier. Eftersom det är dina kriterier för vad som är i fråga, borde det väl inte vara så svårt att klämma fram något som du tycker uppfyller dem?!

Det du sysslar med har ganska lite med argumentation och logik, slingring är den vardagliga benämningen...

Man of fire

Spännande

2013-01-29 13:35

"Du har blivit ombedd att visa/nämna en innovation som uppfyller dina tidigare nämnda kriterier. Eftersom det är dina kriterier för vad som är i fråga, borde det väl inte vara så svårt att klämma fram något som du tycker uppfyller dem?!

Det du sysslar med har ganska lite med argumentation och logik, slingring är den vardagliga benämningen..."

Varför måste jag göra det?

Om du tvunget vill ha exempel så är de jag känner bäst till saker som RSA-kryptering, för där har vi faktiska innovationer. Först visste man inte hur man skulle lyckas utföra asymmetrisk kryptering, sedan kom de killarna med en färdig algoritm som gjorde jobbet. En algoritm som vi fortfarande använder.

Natanael L

Spännande

2013-01-29 14:34

Fast kryptering är ju inget nytt, bokstavsshiffer sysslade man med på medeltiden. Bar ett nytt sätt att göra samma sak. Ungefär som att byta färg på pappret i skrivaren.

Man of fire

Spännande

2013-01-29 14:50

Du kan alltså inte se skillnaden på att skapa en metod som aldrig funnits förut som tillåter en att kryptera saker med en nyckel och dekryptera det med en annan (vilket lät en läsa upp denna ena nyckel högt för en annan och ändå veta att den krypterade datan fortfarande var säker), något som tidigare var omöjligt då man inte visste hur man skulle göra, och på att anpassa lite multitouch-gester?

Men å andra sidan, du *vill* ju inte förstå.

Natanael L

Spännande

2013-01-30 08:05

Jag ser skillnaden, Jag bara använder DIN metod för att skjuta ner saker som inte passar min världsbild.

Och rent krasst sett, det är bara ett nytt sätt att göra samma sak som folk har gjort sen människan började prata...

Man of fire

Spännande

2013-01-30 15:25

Använde du min metod att skilja på saker som var en markant förbättring över vad som fanns tidigare (tekniskt) och som inte var uppenbart?

lol

Natanael L

Spännande

2013-01-30 15:45

läs ovan.

Man of fire

Spännande

2013-01-30 20:54

Jaha, så jag försöker bara skjuta ner saker som inte passar min världsbild när jag anser att det inte är innovation när Apple anpassar något som redan fanns, medan RSA som var något helt nytt är innovation enligt mig?

Hur motiverar du det?

Natanael L

Spännande

2013-01-31 13:31

Två olika nycklar till en krypterad fil är alltså mer innovativt än tre fingrar i stället för ett på en touchpad :-)

Bra att veta, du får ju hemskt gärna förklara hur du tänkte när du kom fram till det.

G.Smith

Spännande

2013-02-03 20:48

Ultratroll.

Skillnaden är att du nu kan skrika ut den ena nyckeln så högt du bara kan och att den andra personen kan göra detsamma, och ni kan ändå etablera en säker uppkoppling som ingen kan avlyssna.

Det kan man inte göra med bara en nyckel.

Natanael L

Spännande

2013-01-31 13:45

Kryptera något på ett lite annorlunda sätt... Är ju bara en anpassning på något som redan fanns...

Man of fire

Spännande

2013-02-03 20:49

Komma på ett helt ny algoritm som möjliggör något som man inte har kunnat göra innan

vs

Finpolera något som man alltid har kunnat göra

Natanael L

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-28 17:03


Haha asså

2013-01-28 17:32

Det finns en viss munterhet över att principer som Apple driver så hårt även kan användas mot dem. Man behöver inte för det tycka att principerna är rätt, men nu är det som det är.

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

Aha Hasse!

2013-01-28 17:37

Om det nu är så att Apple kopierat så har Android-förespråkarna anledning att vara riktigt glada när till och med ett så seriöst bolag som Apple anänder Adroids kod och idéer.

Men här är det bara gnäll från morgon till kväll ...

Berger Brosa

Från jailbreak commuityt

2013-01-28 18:09

Tycker absolut att Apple kan visa upp sin källkod för Samsung, men tror knappast man stulit något från Android, är det någon man stulit från är det Jailbreak communityt som har utvecklat de flesta funktioner som tillkommit i iOS senaste åren.

David...

Notiser

2013-01-28 18:29

Men notiser i lista fanns redan på min Ericsson P1. Prior art någon?

Och hur var det nu med mjukvarupatent och design-dito? Ville inte merparten av de här skrivande att dessa skulle förbjudas för ett par månader sedan?

rogerik

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-28 18:39


Notiser

2013-01-28 23:05

Absolut bör de försvinna, men det skulle inte göra mig något om Apple fick smaka på sin egen medicin först.

Natanael L

Comments powered by Disqus

- Studio:

Nyttigt paket för datordrivna musiker

- MacWorld:

Bra har blivit bättre med Reason 8

- MacWorld:

Mindre batteri och andra förändringar i Ipad Air 2


- MacWorld:

Vad ska jag använda för att skapa egen logga?

Vektorformat är hemligheten för att skapa loggor


- MacWorld:

nätfiske

Ny våg av falska Apple-mejl


- MacWorld:

Nytt auktionsrekord för Apple 1


- MacWorld:

"Förmånsprogram på gång för Apple Pay"


- MacWorld:

Adobe Voice - Presentera snyggt på nätet