Mest läst just nu

MacWorld

8 nya lagar för dig med smartphone

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Apple sätter stopp för barnarbete

Helt rätt

2013-01-25 14:07

Rätt agerat.

Bra gjort.

GoflorpOSX

Japp

2013-01-25 14:13

Håller med

Kannibal

Det var på tiden

2013-01-25 14:19

De borde aldrig ha lejt ut tillverkningen till barnutnyttjande tillverkare från första början!

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-25 14:25


Det var på tiden

2013-01-25 14:38

Problemet är underleverantörer.
Det kan vara något så simpelt som att putsa till kanterna på tomma kretskort.
Detta läggs ut på en underleverantör eftersom det blir billigare än att köpa in en robot.
Lådvis med oputsade kretskort skickas ut till underleverantören som sedan vidarebefodras till små familjeföretag där hela familjen sitter och jobbar nästan dygnet runt eftersom betalningen är så låg.
Redan från tre - fyra års ålder jobbar barn i sådana "familjeföretag".
När inspektörerna kommer till fabriken finns det inte en unge där eftersom detta arbete sker i barnen hem.

Sir Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Det var på tiden

2013-01-26 23:11

Men hur kunde de varit ett problem ifall de nu har kunnat utreda och åtgärda det?

Ska vi tro på att det enbart är den här underleverantören som använder barn?

falde

Det var på tiden

2013-01-27 16:00

Nej - det här är ett problem som frekvent förekommer i alla industier med fabriker nere i sydostasien med enda anledningen att kunna pressa priserna. Som konsument har man ett lika stort ansvar som tillverkarna men ofta skjuts konsumentens dåliga samvete över på producenten.

Värt att nämna är att man enligt FN är barn när man är under 18 år. Med den definitionen har vi gott om barnarbete även i vårt land när ungdomar sommarjobbar eller jobbar extra på McDonalds. Barnarbete är alltså inte per definition av ondo så länge barnen går i skolan och har tid att vila och tid till fritid.

#100

Det var på tiden

2013-01-28 10:09

Tja, i finland får barn jobba från 12 med föräldrarnas tillstånd.

Men under 80 talet kom det förfrågninar från föräldrar om deras 10 åringar kunde få jobba. (reklam utdelning). På den tiden när man fick rätt bra betalt, innan finska posten bestämde sig för att konkurrera med skatte medel.

Juan_

Synd

2013-01-25 15:31

Varför synd undrar ni?

För att barnarbete är bättre än barnfattigdom. Det enda som är sämre än barnarbete för barn är att barnen svälter på gatan.

Nu vet jag inte om det är så att barnen kommer att svälta på gatan då arbetet avbryts men risken finns.

Ssargon

Synd

2013-01-25 19:23

I Indien, på den tiden de hade som värst problem så fick de sparken när de blev för gamla.
De kunde nämligen anställa ett gäng 5 - 9 år för samma lön som en vuxen krävde enl lagar om minimilön.
Detta gjorde att arbetslösa vuxna tvingades skicka dit sina barn för att familjen skulle få någon som helst mat på bordet.
När sedan Indien rätade upp saker tvingades företagen anställa vuxna eller flytta till andra länder där det fortfarande gick att suga ut befolkningen.

Sir Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Synd

2013-01-26 19:47

Japp, det måste bli ett slut på företag som suger ut.

Vi måste ha en socialistisk revolution NU!
Inget tjafs, förstatliga allt!

Kingofmoon

Synd

2013-01-26 22:53

Jupp. Förstatliga allt, sänk lönerna, och skjut alla som gnäller på att butikshyllorna står tomma.

falde

Synd

2013-01-27 07:34

Jaså, de har fått tillgång tilldatorer och internet även på de mest restriktiva avdelningarna nu?

Drinkpinne

Gräv..

2013-01-25 15:48

En grävande journalist hade självklart kollat om några andra av de stora drakarna köpte komponenter av det företaget. Någon som orkat kolla? En snabb googling av namnet gav mig inget..

WaterMelonMan

En dum rubrik

2013-01-25 15:54

igen, Apple sätter ju inte stopp för barnarbete.

noo-mam(rättat)

En dum rubrik

2013-01-25 16:52

Har du någonsin studerat ekonomi? Apple drar sig ur=Mindre intäkter. Mindre intäkter=Mindre pengar att spendera på arbetskraft. Mindre pengar att spendera på arbetskraft=Färre barnarbetare.

Frixos

En dum rubrik

2013-01-25 18:00

x arbetslösa barn=svältande familjer

kommentatorn

En dum rubrik

2013-01-26 12:23

Tja, med det cyniska argumentet så kan vi troligen då rättfärdiga precis vad för svinerier som helst.

GoflorpOSX

En dum rubrik

2013-01-26 22:37

Ska vi strunta i fakta om vad som händer i världen för att någon inte tycker om verkligheten?

falde

Rubriken

2013-01-25 18:08

Håller med den som kritiserade rubriken.
Att sluta tillverka på en fabrik betyder inte att barnarbete har stoppats. Bara att Apple inte stödja det och producerar inte där längre, vilket är iofs bra.

chris241181

Bättre villkor..

2013-01-25 20:52

Apple gör något att förbättra arbetsvillkor. Har man väldig många underleverantörer blir det svårare att kontrollera varje ställe. Titta på H&M, arbetare strejkar, blir brandoffer mm. Vad gör de åt det? Några år sedan DN eller SVD visade hur dålig betalda var arbettare som sysslade med cashewnötter i södra Indien. Jag undrar inte när själv i Södra Indien måste man betala nästan lika mycket som i Sverige för cashewnötter!

SK

Vi bär alla skuld

2013-01-26 11:00

Det är inte bara Apples, Samsungs och what ever företags fel att barn är inblandade i arbete. Så länge vi konsumenter bidrar till en extrem prispress på konsumentelektronik kommer vi aldrig till rätta med problemet. Sen är det också som några antyder i denna tråd att barnarbete mer är ett moralsikt problem i västvärlden än ett praktiskt problem i utsatta länder.

P_W

Vi bär alla skuld

2013-01-26 22:40

Varför skulle prispress leda till barnarbete? Det är minst lika billigt att automatisera vilket flera leverantörer nu också börjat med.

falde

Comments powered by Disqus
Bättre tillgång på Iphone 6

- MacWorld:

Bättre tillgång på Iphone 6

Ullevi

- MacWorld:

Apples kartor visar nu Göteborg och Malmö i 3d

- MacWorld:

Drafts

Apple tillåter knappar i widgets igen


- MacWorld:

IOS

Nya betaversioner av IOS 8.2 och Xcode 6.2


- MacWorld:

Apple söker Apple Pay-praktikant till London


- MacWorld:

Radera tokpermanent och säkert


- MacWorld:

Olika värdering på Mac2sell och Mtorget

Varför har Mac2sell och Mtorget olika värdering?


- MacWorld:

Safari

Safari 8.0.3 har börjat betatestas