Mest läst just nu

MacWorld

"Axelryckare, ni fattar inte poängen med Tim Cooks avslöjande"

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Första klippet från nya Jobs-filmen

Que?

2013-01-24 22:02

Med "världspremiär", menas det då att den kommer att gå på bio i USA från och med imorgon? Och att den alltså kommer på bio i Sverige om över ett halvår?

Jag måste väl ha missuppfattat något där?

Vimp

Que?

2013-01-24 22:46

Världspremiär är väl att den visas för någon del av allmänheten/någon utanför produktionen för första gången. Det betyder ju inte att den slås upp på alla biografer runt om i USA då. Den har biopremiär i April eller så tror jag.

Internetkrigare

Que?

2013-01-25 08:07

Det låter lite mer vettigt. Men jag förstår ändå inte hur det år 2013 fortfarande skulle kunna vara så att en film släpps på bio i ett land, och att det sedan tar 4 månader att skeppa filmen över atlanten (används en eka för att få över filmerna?) till lilla Sverige.

Vimp

Que?

2013-01-25 10:31

Som föregående talare sade, så är detta inte den riktiga biopremiären. Filmen visas på Sundance-filmfestivalen (därav "världspremiären") och kommer sedan på vanliga biografer framåt april.

Att den här filmen inte har samtidig (eller nästan samtidig) premiär i Sverige, beror med största sannolikhet på att filmbolaget inte har så stor koll på hur bra filmen kommer att tas emot. Visserligen handlar det om en känd person med en intressant historia, men räcker det för att folk utanför USA ska ta sig till en biograf i några större mängder för se filmen?

Därför kör man premiären i ett fåtal länder och väntar med att boka upp biografer i osäkra länder (däribland Sverige) tills man vet hur bra mottagen filmen blir.

SwedishKiwi

Que?

2013-01-25 16:11

Kommer väl finnas på en piratsajt nära dig i övermorgon... ;)

kajetan

Que?

2013-01-25 10:13

Fattar heller inte vad dom menade med det. Hallå.... liksom

tedsvensson

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-24 22:46

När kommer filmen om Samsung-chefen, denne innovativa "idéspruta", vad han nu heter?

Pajosvv

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-24 23:17

Skulle faktiskt vara riktigt intressant att se en film om Samsung.. Från hur de kommer på idén att kopiera allt från iPhone till att bli en succé även de.
Det var inte alla som fattade att iPhone skulle bli den nya standarden med vad man sen kallar en mobil.. Google fattade, Samsung med tydligen.. Nokia och Microsoft förstod uppenbarligen ingenting på flera år.

RajtanTajtan

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-24 23:45

Det handlar inte om att fatta, det handlar om att ha "turen" att hoppa på rätt tåg. Ingen visste vad som skulle bli nästa grej med mobiler och det fanns flera alternativ att välja på.

Apple har, historiskt sett, gjort fler misslyckade än lyckade produktlanseringar. Även iPhone kunde blivit en, men så blev det inte.

För tillfället är det tvärstopp hos Apple och de har inte kommit med något nytt på flera år. Ska bli intressant att se om de kan ta fram några fler produkter som slår igenom lika mycket.

PS. iPad är egentligen en stor iPhone, utan telefondel, så ska man vara riktigt elak har de inte fått fram något helt nytt sedan 2007.

Mr Atari

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 08:11

"iPad är egentligen en stor iPhone, utan telefondel"

Eller helt enkelt en Ipod Touch XXL. :-)

Vimp

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 11:20

Nej det handlar absolut om att fatta..
När man har en färdig produkt i handen och då inser potentialen. Det är vad som hände mig och vissa andra när iphone kom..
Att Nokia o MS inte kopplade att det där är framtiden är ju rent tjänstefel.. Det ska inte handla om tur.. Särskilt inte när det redan finns en existerande produkt.. En annan sak om man är först förståss, i detta fall Apple.
Ipad är en förstorad iphone eller ipod, visst. Men det tar inte bort faktumet av vilken nytta den gör..
Jag ser det som en ny produkt eftersom den fått mig att i princip lämna datorn.

Man kan inte sitta på höga positioner i ett företag med en fet lön o tro på tur.

RajtanTajtan

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 12:12

Vad skulle Apple ha varit först med menar du? Smartphones (där Microsoft har haft produkter i 13 år) eller plattor (där Microsoft släppte Windows XP Tablet PC Edition år 2002)?

Eller är det något annat där Apple faktiskt var före Microsoft som du syftar på?

/r
Här är en video från 2001 där Bill Gates berättar om de kommande plattorna från Microsoft:
http://www.youtube.com/watch?v=vlMM7ol_teg

Att plattorna då var klumpigare, hade sämre skärmar, usel batteritid och annat var nog en av anledningarna till varför det inte slog igenom. Gates förutspådde dock redan då att man skulle kunna bära med sig all information och presentera smidigt på en platta, men tyvärr fanns inte hårdvaran där förrän ett par år senare.

Vimp

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-26 15:29

Antar att du helt glömmer bort Apple Newton? Palm OS var också tidigt ute och senare kom Windows CE.

Så jo, Apple var en av pionjärerna även kring handdatorer, men Newton blev ingen succé och är bortglömd idag.

I övrigt anser jag att Tablet PC inte var mycket mer än sämre version av ritskärmarna från Wacom. Microsofts "pennstöd" lyfte inte direkt tekniken.

Walkir

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 13:27

Varför har inte iPhone mer än 15% av marknaden, om den nu har potentialen?

När iPhone lanserades hade jag en SE600i och jag ansåg den vara en betydligt bättre "telefon" än iPhone. De flesta ville ha tangenter att ringa med och många telefoner som lanserades ungefär samtidigt hade ett riktigt tangentbord som gled in under touchskärmen.

iPhone var en chansning/förhoppning som gick hem, inget mer. Tror man något annat så är man inte insatt i hur det fungerar.

Att andra telefoner idag till stor del ser ut som/påminner om/liknar iPhone beror på den naturliga utvecklingen. Tekniken är gemensam och är ingenting som Apple har uppfunnit. På samma sätt som att bilar ser ungefär likadana ut, oavsett vilket märke du väljer.

Mr Atari

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 14:10

Om man går så långt att man tar fram och lanserar en produkt (vilket antagligen innebär att man tror på produkten och dess upplägg) som sen blir en stor framgång så handlar det alltså bara om tur?

star-affinity

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 14:53

Ja, på samma sätt som det handlar om tur när en artist - år efter år - kan skriva låtar som han tror på och plötsligt får han en världshit. Därefter så kommer den procentuella andelen världshit av sångarens framtida låtar öka.

Tror du företag lägger ner miljarders kronor på att ta fram en produkt som de INTE tro kommer bli en framgång? Hur naiv får man bli?

Mr Atari

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 21:01

äh, det är ju inte bara tur. Lite skills måste konsnären har för att kunna sälja sina låtar. Jag menar, man måste ju gilla det han producerat annars så köper man kanske inte. Man är ju oftast ute efter den bästa produkten , alltså typ mest prisvärd/ bäst kvalite/ snyggast design eller nått sånt. Den finns även andra faktorer som spelar roll t.ex. marknadsföring, grupptryck osv, så 100% tur är det nog inte... :)

sammytheking

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 23:19

Det är relativt, naturligtvis. Konkurrensen är stenhård och det är ofta slumpen/turen som avgör vilka som lyckas eller ej. På varje lyckad produkt (eller låt) så finns det förmodligen tiotals misslyckade. Ofta vet man inte vilka som lyckas eller ej innan marknaden tagit emot den.

Mr Atari

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 15:21

Det där med tangenter är ganska typiskt exempel på hur det var förut..
Jag har själv aldrig förstått betydelsen av fysiska tangenter.. Ballmer tyckte tydligen det var viktigt..
IT killen på jobbet tyckte det var en stor grej.. Iphone påhitt att ha ett virituellt tbord fnyste dessa åt..
Ändå ser man alla dessa personer idag med just sådana mobiler.. Han har iofs en Samsung s3 men det är samma princip med den som med en iphone.
Det var verkligen en Wow upplevelse första ggn man provade iphone. Hur det kunde undgå vissa personer som dessutom sitter i viktiga positioner är för mig helt otroligt..

RajtanTajtan

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-26 15:41

Antar du menar SE M600i som var drabbad av otaligt antal buggar och som körde Symbian? Många anser att 600:an var en av Sony Ericsson buggigaste telefon alla kategorier, så jag undrar hur du lyckades få den felfri?

Själv kör jag iPhone nu eftersom jag är trött på det ständiga behovet av nya uppdateringar och internreleaser från SEMC.

Att SEMC övergav Symbian och att Sony övergav Ericsson är nog det bästa som hänt telefonindustrin. Nu kan vi välja Nokia, Samsung eller Apple och få fungerande telefoner fria från hemmahack.

Walkir

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 00:37

Ja Samsung-chefen ja. Ärvde sitt jobb efter sin far, och hamnade sedan sju år på kåken, Det duger nog till en film.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lee_Kun-hee

nixon ?

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 11:04

Om det är sant är det faktiskt en bra början på en film även om det år dåliga saker. Det är så det funkar, vem vet, om tio år kanske det finns en film om Samsungchefen. Steve Jobs var ju oxå en kontroversiell figur, annars hade det inte blivit en film om honom heller. Sen att Bill Gates verkade under samma tid gör det än mer intressant. Bill Gates och Steve Jobs var ju ändå pionjärer är det gällde att sälja PC.

S_I_D

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-25 11:53

Steve Jobs hade inte heller rent mjöl i påsen. Han började ju sälja illegal Blue Box som han och Wozniak hade skapat. Undra om det kommer med i filmen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_box

AnonymNr5

Och filmen om Samsung-chefen, då?

2013-01-26 00:13

Jag var lite ironisk i mitt förra inlägg, men det förstod ni nog.. Men en film om Samsung-chefen kanske ändå kunde vara intressant...

Pajosvv

Kutcher..

2013-01-24 22:57

..är ju fan sämst. Visst såg han ut som Jobs i början av scenen men när ljuset faller på honom så... Ja.. Nej, det är ju fan Ashton Kutcher fortfarande.
Vill man se en film om Jobs så finns ju Pirates of the Silicon Valley.

Aaron Sorkins film lär vara betydligt mer intressant än detta skräp med Kutcher.

slowflow

Kutcher..

2013-01-25 15:16

Ja, vill man försäkra sig om att en film skall bli så kass som möjligt skall man anlita Ashton Kutcher.

mattjomög

Det här klippet säger EN sak...

2013-01-25 02:26

SKRÄP!

Det är som en billig TV-film

Det syntes så så fort man såg den där fånen som spelar Woz.

Zathanielsson

Vet inget om filmen...

2013-01-25 10:15

...men nog tycker jag att Kutcher är perfekt i rollen Steve. Förutom den fysiska likheten finns även det karismatiska där. Filmen som sådan tror jag inte blir någon supersuccé, som en modern Pirates of the silconvalley (varför finns inte den på dvd???), men en film jag måste ha i mitt filmarkiv...

tedsvensson

Verklighetsförankrin g...

2013-01-25 13:39

Det är ju lite roligt att Steve Wozniak uttalat sig om att den första scenen, där en energisk Jobs övertygar Wozniak om hur datorer skulle komma att påverka samhället inte alls stämmer överens med hur det verkligen var. Enligt Wozniak var de sakerna något som flitigt diskuterades i Homebrew Computer Club och något som Jobs förstod först senare. Jobs försökte till en början bara tjäna pengar på försäljning, inte förändra något större.

http://gizmodo.com/5978777/woz-says-kutchers-steve-jobs-movie-scene-never-happened

Pugo ogup, häst

Verklighetsförankrin g...

2013-01-27 15:14

Pirates of silicon valley stämmer inte något vidare heller, men det är som det mesta med film, baserat på, folk skulle inte roas av verkligheten lika mycket.

TruB

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

Apple Pay - iPhone med sikte på plånboken

Pcalc

- MacWorld:

Apple backar i dispyten med Pcalc

- MacWorld:

Hur får jag tillgång till hemliga inställningar i OS X?

Avtäck de hemliga inställningarna i OS X


- MacWorld:

Outlook

Microsoft släpper ny version av Outlook för Mac


- MacWorld:

6 oumbärliga prylar för Applenörden


- MacWorld:

"Axelryckare, ni fattar inte poängen med Tim Cooks avslöjande"


- MacWorld:

Wifiproblem för många Yosemite-användare


- MacWorld:

50 fantastiska Mac-program del 5:
Fem godbitar för dig som är flitig