Mest läst just nu

MacWorld

Icloud Drive: Så använder du Apples Dropboxdödare

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Första testerna av lte för iPhone och iPad

Apple frekvens?

2013-01-23 16:02

Varför väntar man inte på Apples nya telefon som måste ha våra frekvenser för att sälja.
Tror inte att många vill köpa en telefon 2013 utan LTE och att denna går att använda?

leaf

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-23 16:09


(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-23 16:09


Apple frekvens?

2013-01-23 16:10

Som måste ha?
Det är de svenska operatörerna som måste få arslet ur och erbjuda lte till iphone5 kunder.

RajtanTajtan

Apple frekvens?

2013-01-23 16:15

Är det inte mer upp till Apple att skapa en produkt som fungerar i hela världen än operatörerna som ska anpassa sig till en specifik produkt?

trocade

Apple frekvens?

2013-01-23 16:22

Jo det kan man tycka. Men nu blev det inte så och då är det de svenska operatörernas val om de vill erbjuda lte eller inte på 1800 bandet. För de kan faktiskt göra det.
Hade inte den möjligheten funnits så hade jag nog sett på det annorlunda.

RajtanTajtan

Apple frekvens?

2013-01-23 16:55

Sanning med modifikation. 1800 bandet tilldelades från början GSM/2G och det var först ifrån årsskiftet nu som operatörerna kunde använda sig av bandet, men det är fortfarande främst ett GSM band.
Sedan är det inte operatörernas fel att frekvenserna ligger som dom gör, det är PTS i samarbete med övriga Europa som planeringen sker.
Apple bör se sig omkring utanför sin skyddade verkstad och inse att världen kretsar inte runt deras huvudkontor. :-P

Asmo

Apple frekvens?

2013-01-23 17:47

Sen är ju 1800 bandet ganska kass vad gäller yttäckning så fort man kommer utanför städernas kärnor! Nej, Apple får väl göra en telefon som fungerar med resten av världens LTE frekvenser och iunte bara de som används i Cupertino (USA).

Lilja09

Apple frekvens?

2013-01-23 18:09

Tja det gäller ju inte bara 1800 bandet, i regel gäller: högre frekvens = sämre täckning men ändå högre bandbredd.
Sedan stödjer ju faktiskt Iphone 5 (den som säljs i Sverige) band 1,3 och 5 vilka är 2100, 1800 och 850(High) MHz. Eftersom man ändå redan har höga 850 så finns det faktiskt inga tekniska hinder att inkludera hela 800-900 bandet, det går med samma antenn. Skulle inte förvåna mig om man mjukvarumässigt kan fixa det här...eller som min chef säger:
Hur svårt kan det va? :-P

Asmo

Apple frekvens?

2013-01-24 11:36

Nej! Det är världen som ska anpassa sig efter Apple.

shade

Apple frekvens?

2013-01-23 16:15

Eller så Apple som ska få tummen ur och erbjuda på fler frekvens band. Varför inte designa egna kretsar för det också om de anser att de inte kan köpa de som är tillgängliga.

Juan_

Apple frekvens?

2013-01-23 18:53

Som måste ha?
Nej Du Denna gång är det faksitsk Apple som måste få tummen ur arslet och erbjuda lte till de svenska operatörerna . Någon jäkla ordning får det vara..

MacCloud

Knappast apples fel..

2013-01-23 16:43

Det är ju LTE som är knas. För många frekvenser och inte ett chipset som klarar alla. därmed måste tillverkarna ha en modell för varje världsdel och region. LTE är dumt redan från början...
Sedan kan man ju undra om man behöver LTE i en telefon som knappt klarar rendera sidorna med den hastighet de kommer ned i 3G.
Å så till min vanliga stötesten, inte f-n fungerar varesig GPRS, 2G, 3G eller 4G/LTE i Sveriges näst största stad heller. Rena rama skiten. Jag har slutat prata i telefon - det är för jobbigt med alla avbrott och hänga ut genom fönstret eller gå ut för en sådan enkel sak som att prata i telefon. enklare att maila. Telefon med sladd börjar bli föredömligt. den fungerade ju liksom alltid.

Vetande

Knappast apples fel..

2013-01-23 17:13

Fel, det är inte LTE det är fel på,
Det är inte chippen som inte klarar av det, antennerna i mobilen klarar inte av alla frekvensband.
Man behöver flera frekvensband av flera anledningar. Vid långa avstånd (dålig täckning) används en lägre frekvens men får då lägre bandbredd, höga frekvenser vid kortare avstånd (bra täckning) vilket ger hög bandbredd. Något man skulle kunna göra är att bygga master mycket tätare och bara köra på högre frekvenser, men det skulle inte heller fungera då man skulle få frekvenskrockar och sedan skulle det bli förbaskat dyrt.
Och jo, det är Apples fel. Man måste faktiskt kunna anpassa sig lite efter världen och inte tro att världen anpassar sig efter dom.

Låter som du har allvarliga täckningsproblem. Byt operatör vet ja :-P

Asmo

Knappast apples fel..

2013-01-23 17:45

Du verkar både vara Apple-fanbay och mot ny teknik. LTE och 4G är inte samma sak. LTE finns i olika frekvenser ja, för att alla länder använder olika frekvenser. Samma sak gäller för 3G, det finns ännu fler 3G frekvenser än 4G. Och nej precis, man kan ju fråga sig varför man behöver 4G i en mobiltelefon? Du har inte det märker jag beroende på hur det formulerar dig. På min 4G telefon går allt förmodligen dubbelt så snabbt med 4G påslaget. Det har inget med hårdvaran i telefonen att göra utan att 4G är helt enkelt snabbare. Inte så konstigt när man får in 80mb/s istället för 21mb/s (som mest) på 3G-turbo eller HSDPA s om det också heter.

Air Raven

Knappast apples fel..

2013-01-23 18:14

Tar batteriet också slut dubbelt så snabbt, eller hur ser det ut med åtgången?

M M

Knappast apples fel..

2013-01-24 22:56

"Och nej precis, man kan ju fråga sig varför man behöver 4G i en mobiltelefon? Du har inte det märker jag beroende på hur det formulerar dig. På min 4G telefon går allt förmodligen dubbelt så snabbt med 4G påslaget."

Inte du heller märker jag, "förmodligen dubbelt så snabbt". Dafuq?

Hade du visst något om mobil data så hade du visst att hastigheten inte spelar så stor roll för de flesta.

diiz

Knappast apples fel..

2013-01-23 18:50

Gäller i sthlm med tror jag... Täckning för samtal verkar vara sämre idag än för 10 år sedan! Upplever iaf precis samma sak som dig, att man hela tiden måste gå ut på gatan för att kunna kommunicera. Jobbar en hel del i centrala stockholm och idag verkar det nästan vara ett krav att man står utomhus. Förstår inte varför riktigt.... Jag jobbar också som elektriker och elverkens mätare som arbetar via mobilnätet har heller knappt täckning någonbstans. Ofta (nästan alltid) måste elverket dra fram antenner till mätarna.
´
Så här dålig täckning var det fan inte förr!

Datorsaxen

Danmark

2013-01-23 17:26

LTE fungerar hos både Telia och Tre i Danmark med iOS 6.1 beta 4.

Techjunkie

Danmark

2013-01-23 17:51

Med iOS 6.01?

Berger Brosa

Danmark

2013-01-23 18:25

iOS från åpple är och har alltid varit en rad alpha och beta produkter hurså? Speciellt utanför deras egna inlåsta värld.

Kalle_Anka

Danmark

2013-01-23 18:27

<Tystnad />

Berger Brosa

Danmark

2013-01-24 12:53

Jag vet att du inte är så smart men jag ska förklara enkelt. Apple är ett amerikanskt företag och skrivs oftast med stort A, såhär; Apple. De har inte å i sitt alfabet. Du verkar tror att det är en å men det är alltså fel. Hoppas att detta hjälpte dig. För du skriver väl inte fel med flit? Vad det gäller beta och alpha så är det ju isf konstigt att deras ofärdiga OS är stabilare än vad Android kan erbjuda. Ganska imponerande isf!

Feelip

Danmark på bete

2013-01-24 14:00

"Alfabete"?
Skrev du också fel med flit? :- )

Berger Brosa

Danmark på bete

2013-01-24 14:24

Slank med ett e också, korrigerat nu :P

Feelip

Danmark

2013-01-23 18:29

Vad jag förstår är det enable först i iOS 6.1 beta. Jag har några vänner på jobbet som kör det. https://twitter.com/wphilipsen/status/264407290457763841

Techjunkie

Danmark

2013-01-23 18:32

Intressant! Tack för upplysningen.

Ja, då får man flytta till Danmark, surfa snabbt och äta rød pølse :- ).

Berger Brosa

Danmark

2013-01-23 18:48

Jag trodde du bodde där redan? I Christiania med tanke på dina kommentarer :)

Kalle_Anka

Danmark

2013-01-23 19:25

@Kalle_Anka Nosce te ipsum... :)

Techjunkie

Danmark

2013-01-23 19:34

Ber att få berätta att jag har väldigt svårt för just danska.

Det finns andra som härjar omkring med, ironiska(ok), spydiga(1/2 ok) och rent nervärderande kommentarer på IDG.

Upp till var och en att tycka till ;-)

Kalle_Anka

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-23 20:23


Danmark

2013-01-23 21:57

…På vilket sätt är din kommentar gentemot Berger Brosa ovan *inte* nedvärderande?

Drinkpinne

Danmark

2013-01-23 22:05

Jag tycker det var väldigt nedvärderande mot Christianiterna - dom skulle aldrig sänka sig så lågt som att låta mig få bo där!

Berger Brosa

Danmark

2013-01-24 01:26

Birger!
Någon kommentar om åpples superkvartal?

-och marknadens reaktion..?

I övrigt. Rödepölser passar möjligtvis mina voffar.

Kalle_Anka

Danmark

2013-01-24 19:22

Med lidt held er der en ungdomspsyk modtagelse i din kommune Lalle Anka :)

Pete123

IPv6?

2013-01-23 17:52

Har LTE IPv6-stöd i Sverige? Eller finns det fortfarande en globalt routbar IPv4-adress till varje mobilpryl? Eller får man fortfarande sitta på sunkiga NAT som gör att batteriet räcker kortare tid?

M M

Måste man uppgradera sitt abonnemang?

2013-01-23 20:04

Jag har telenor pott 449, måste jag köpa till någon plustjänst för att ha tillgång till lte, eller har jag det automatiskt?

ChristianViking

Måste man uppgradera sitt abonnemang?

2013-01-24 07:58

Som jag har förstått det så erbjuder inte Telenor 4G till mobilen utan endast till mobilt bredband.

SWE_MB

lte

2013-01-23 22:00

lte = litet telefon etui

nakos

Nu är det officiellt i Danmark...

2013-01-24 09:34

Tim Cook igår på Q&A efter kvartalsrapporten:

While Cook did not name all 36 carriers that would be getting LTE, he did mention that they are in regions like Italy, Denmark, Switzerland, the Philippines, and the Middle East. Currently, 24 carriers offer LTE for the iPhone and the iPad, in countries like the United States, Australia, South Korea, the U.K., Germany, Canada, and Japan.

nisse 32

Slöa svenskar...

2013-01-24 09:39

Det borde finnas ca 100.000 iOS-enheter idag i Sverige med stöd för olika varianter av LTE, jag kan inte begripa varför operatörerna inte drar igång LTE för denna mängd kunder.

Apple har definitivt också majoriteten av sålda enheter i Sverige med LTE. Vill telebolagen inte sälja? Vill de inte ha nöjda kunder? Obegripligt...

Danskarna är (som vanligt) mer på hugget. Suck...

nisse 32

Slöa svenskar...

2013-01-24 12:31

Hur man än ser på saken så är det Apple som har släppt en produkt som inte fungerar i det befintliga nätet. Jag kör 4G utan problem på min Samsung-lur, så det är klart att de kan om de vill.

Frågan borde istället vara om inte Apple vill ha nöjda kunder, om vi ska följa ditt resonemang. Vad tror du?

Thursday - www.imsoevil.com

Slöa svenskar...

2013-01-24 15:43

Apples val:
Sverige står för ca 0,5% av Apples totala försäljning, för enkelhetens skull så utgår jag från att det gäller även telefoner. Apple har en extrem produktfilosofi med extremt få modeller. Troligen tillverkar både Samsung, Nokia etc var för sig ca 20 ggr fler olika modeller än Apple. När det gäller LTE så finns inga radiochips att köpa som hanterar alla ca 30 olika LTE-varianter som finns i världen. Givet att man vill begränsa produktpaletten så måste man alltså välja vilka fåtal LTE-band man vill stödja. Eftersom Sverige valt "egna" LTE-band som inga andra stora länder har så får Sverige vänta…

Hittills har operatörerna haft den största makten relativt tillverkarna. Apple har dock ändrat på detta och bestämmer nu i stor utsträckning över operatörerna. (Apple certifierar operatörer, Apple säljer olåsta telefoner, Apple eliminerar SMS-trafik etc etc) Det är fullt möjligt att Apple nu helt medvetet förväntar sig att operatörerna skall anpassa sin LTE-tjänster till Apple eftersom det inte finns "universalradiochips" som hanterar allt.

Operatörernas val:
Man kan i viss utsträckning 2013 tända nya LTE-nät. Ett av näten ger en potentiell möjlighet att locka till sig ca 100.000 kunder som redan har köpt hårdvaran. (Jag vet ej hur många Samsung som finns i Sverige idag med LTE-möjlighet men det borde vara mindre än 20.000.) Det är helt klart att Apple dominerar totalt räknat på installerad bas. Skall man då tända detta nät som redan har så många potentiella kunder?

Ur ett affärsperspektiv är valet självklart. Danskarna (som i regel alltid är smartae än svenskar, se SAS, se Nordea etc) har redan gjort det rätta valet. Deras nät är igång nästa vecka.

Slutligen:
Det hade givetvis varit bättre för mig som kund om Apple redan från början sålt en iPhone 5 med svenskt LTE-stöd. Men jag kan också förstå varför Apple inte gjort det. Men nu har de svenska operatörerna chansen och jag finner det märkligt att de inte gör något.

nisse 32

Slöa svenskar...

2013-01-24 15:49

Du beskriver problemet väl, och problemet är snarare Apples produktfilosofi än något annat. Det är svårt att skapa universella lösningar som tillgodoser alla, och det är precis den verkligheten som andra tillverkare tycks kunna anpassa sig ganska väl till.

Köper man i Sverige en iPhone om man vill ha LTE? Kanske, omöjligt är det ju inte, men det finns andra alternativ för att tillgodose detta. Frågan är om detta är en så stor fråga för iPhone-ägarna att operatörerna tjänar på investeringen, iPhone tycks sälja bra ändå.

Thursday - www.imsoevil.com

Slöa svenskar...

2013-01-24 15:18

Varför skulle de behöva det? Finns ju redan fullt fungerande Samsung Galaxy S3 4G i Sverige. Nokia Lumia 920 likaså. Apple borde leta ingenjörer i Finland som kan bygga smartphones med smarta antenner. Nokia har nämligen i mitt tycke alltid haft överlägset bäst täckning med deras mobiltelefoner, liksom bäst röstkvalitet/mikrofoner.

Men, det är säkert som alltid med Apple: "det lanseras i nästa iPhone istället, eftersom vi vill sälja på er en liknande produkt två gånger".

Jag är Apple-konsument, men negativ kritik förtjänar företaget oavsett. Jag gar haft 3G-mobil sedan 2004 och minns hur dåligt det fungerade på den tiden. Idag är det standard. LTE är givetvis lysande med mobilt bredband, men för mobilsurf så gäller det också att hålla batteritiden uppe.

pingvinäpplet

Slöa svenskar...

2013-01-24 21:05

Folk köper ju ändå Iphone för att det är en iphone, inte för funktioner. Vad skulle man tjäna på att stödja LTE på iphone? Andra telefoner där funktion går före hype kommer att stödja våra frekvenser. Bara Apple (och vissa av deras användare) som förväntar sig att världen ska anpassa sig efter dem istället för tvärtom.

johandoe

Efterblivet!

2013-01-24 11:34

Äntligen så börjar detta efterblivna land att vakna.

shade

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

Icloud Drive: Så använder du Apples Dropboxdödare

Apple

- MacWorld:

Så tror analytikerna om Apples kvartalsrapport

- MacWorld:

Mac Mini

Klen prestanda i nya Mac Mini


- MacWorld:

MacWorld - nu också en del av M3


- MacWorld:

Se Jony Ives intervju med Vanity Fair


- MacWorld:

Era försöker rädda utrotningshotad blåtandssnäcka


- MacWorld:

6 sjyssta och något vansinniga prylar