Mobilannonseringsföretagen Surikate och Gfk har tagit sig en närmare titt på hur vi använder oss av App Store, Apples programbutik för iPhone, iPad och iPod Touch.

Undersökningen visar bland annat att 52 procent av alla besök på App Store sker mellan klockan 18 och 21. I genomsnitt tar varje besök 11,5 minuter, med andra ord tar användarna god tid på sig att leta reda på nya program.

82 procent av användarna hittar nya program genom att bläddra sig fram i butiken, 66 procent förlitar sig på rekommendationer från släkt och vänner, medan 33 procent får sina app-tips från sociala nätverk som Facebook.

74 procent av användarna kollar regelbundet in topplistorna över de mest nerladdade apparna. Över hälften (57 procent) nöjer sig med att kolla in de på plats 1-25.



I genomsnitt har användarna 30 appar installerade på sin iPhone, iPad eller iPod Touch. (Värt att påpeka är att den siffran inte inkluderar de medföljande programmen från Apple).

De mest populära kategorierna är spel, underhållning och musik. I övrigt nämns att män i högre utsträckning letar efter sport-appar, medan kvinnor i högre utsträckning letar efter mat-appar.

IDG News