I Kantar Worldpanel Comtechs senaste rapport över mobilindustrin har en intressant utveckling skett. Medan Android fortsätter att äta marknadsandelar i resten av världen har Apples iPhone gått om och förbi den stora konkurrenten på hemmamarknaden i USA.

Under se tolv veckor som slutade 25 november i år hade Apple 53,3 procent av den amerikanska marknaden för smarta mobiler. Samma siffra förra året var 35,8 procent och detta är första gången Apple är över 50-strecket. Android tog 41,9 (52,8 förra året) och Windows Phone har 2,7 (från 2,1) procent. Kanadensiska Research in Motion har fortsatt rasa och hamnade på 1,4, ner från 7,0 procent.

I de fem största europeiska marknaderna hade iPhone sammantaget 25,3 procent medan Android hade 61,0. Båda steg från 22,8 respektive 51,8 procent, vilket huvudsakligen beror på att RIM och Symbian föll kraftigt.

Tittar vi på individuella länder ser vi en annan intressant trend. Störst andel har iPhone i Storbritannien (36,1 procent), medan den har mellan 20 och 24 procent i Frankrike, Italien och Tyskland. I Spanien däremot har iPhone bara 4,4 procent – nästan lika lite som RIM.

Australien ligger på ungefär samma nivå som Storbritannien, medan Brasilien har ännu färre iPhoneanvändare än Spanien – 1,6 procent, men det beror förmodligen till stor del på landets mycket höga tullar och att flera Androidtillverkare gör telefoner i landet medan Apple måste importera. I de urbana delarna av Kina har iPhone 19,2 procent och då ingår förmodligen inte den omfattande gråimporten från Hong Kong och andra länder.